Öğrencinin bireysel farklılıklarını belirlemeye yönelik test ve test dışı teknikler kullanılarak yapılan çalışmalardır. Öğrenciyi kulüplere, etkinliklere, üst eğitim kurumlarına bir mesleğe doğru bir şekilde yöneltmek için öğrenciyi tanıma çalışmaları önemlidir. Öğrencinin neye ihtiyacını belirleyip, hangi yöntemle öğrenciye müdahale edileceğinin rehberlik yapması acısından tanıma çalışmaları gerekli bir rehberlik çalışmasıdır.
Nihai olarak öğrencin kendini gerçekçi ve doğru bir şekilde tanımanın ilk adımıdır. Kariyer-mesleki alanlarda gelişimsel dönemlerinde kazanmaları gereken becerilerini dikkate alan çalışmalar yapılmaktadır. Örneğin, sosyal beceri ile ilgili yapılacak çalışmalarının, okul öncesi ve ilkokulda; verimli çalışma alışkanlıklarına ilişkin çalışmaların ilkokul ve ortaokulda; mesleklere yöneltmeye ilişkin çalışmaların ortaokul son sınıf ve lise döneminde hız kazanması öğrencilerin gelişimsel özelliklerinden olduğu söylenebilir.