Ön Kayıt

LGS/YKS Tam İsabet

Franchise Başvuru

SINAV KAYGISININ NEDENLERİ NELERDİR?

sinav-kaygisinin-nedenleri-nelerdir--1.jpg

SINAV KAYGISI

Sınav kaygısında öğrenci kaynaklı nedenler ve öğrencinin çevresi kaynaklı nedenler bulunmaktadır.  

Öğrencinin sınav kaygısı yaşamasının ardında  öğrenci ile ilgili nedenler  bulunabilmektedir.
 
1- Öğrencinin kendisi ile ilgili nedenler genellikle öğrencinin kişisel özellikleri ile ilgilidir.  Öğrencinin kendi kişisel yeteneklerinin üzerinde beklenti içinde bulunması ve kaygılı kişilik özellikleri özellikle mükemmeliyetçi kişilik yapısına sahip öğrencilerde daha fazla görülmektedir. 
 
2- Öğrencinin sınava ilişkin yeterli hazırlığı bulunmaması da akademik kaygı nedenlerindendir. Öğrencinin zamanı kontrol edememesi ve zaman yönetimi sorunları kaygıyı tetikleyici ve artırıcı faktörlerdendir. 
 
3- Öğrencinin test çözme yöntemlerini bilmemesi ve sınav kaygısının nedenleri arasında bulunmaktadır. 
 
4- Öğrencinin kendini fdeğersiz hissetmesi ve kendine olan inancının düşük olması da sınav kaygısını artırıcı faktörlerdendir. 
 
5- Öğrencilerde bulunan dikkat dağınıklığı problemleri de sınav kaygısının nedenlerindendir. 
 
Öğrencinin sınav kaygısı yaşamasının ardında öğrencinin çevresi ile ilgili nedenler de bulunabilmektedir.
 
1- Ebeveyn analık -babalık tutumlarının yanı sıra mükemmeliyetçi, aşırı koruyucu, otoriter ebeveyn tutumları ile beraber sağlıklı olmayan ve negatif aile iklimi içinde bulunan öğrencilerde sınav kaygısı ya da akademik performans kaygısı görülmektedir.

2- Ebeveyn beklentilerinin yanı sıra öğretmen ve akran tutumları da öğrencilerin çevresel sınav kaygısının nedenleri arasında bulunmaktadır.
 
3- Çocukların sınav kaygısının hangi sebeplerden kaynaklandığını anlamak bu noktada son derece önemlidir. Çocuklardaki sınav kaygısının gerçek nedenini anlamaya çalışmak gerekmektedir. 
 
4- Çocuktaki konu eksikliği, düşük özgüven durumu, anne – baba tutumu,  çocuğun üzerindeki beklenti baskısı, ailedeki psikolojik iklim ya da sınav sonucunun çocukta oluşturduğu anlam çocuktaki sınav kaygısının gerçek nedenlerinden biri olabilir. Bu noktada ebeveynlerin çocuğun kaygı düzeyinin düşük mü ya da aşırı yüksek mi olduğunun farkında olmaları gerekmektedir. 
 
Öğrencilerin Sıklıkla Yaşadığı Sınav Kaygısı Nasıl Yenilir? isimli makalemizi buradan okuyabilirsiniz.

Sınav Kaygısı ve Fiziksel Belirtileri isimli kısa videomuzu seyretmek ve makalemizi okumak için buraya tıklayabilirsiniz.

Sınav Kaygısı Nedir? Sınav Kaygısının Etkileri Nelerdir? isimli makalemizi buraya tıklayarak okuyabilirsiniz.

Sınav Koleji ve Sınav Eğitim Kurumları olarak öğrencilerimizi  en iyi şekilde yetiştirmekteyiz. Detaylı bilgi almak ve size en yakın Sınav Koleji, Sınav Eğitim Kurumlarını öğrenmek için 0312 285 99 77 numaralı hattımızdan bizimle iletişime geçebilirsiniz ya da https://sinav.com.tr adresinden ulaşabilirsiniz.
 
Kaygı ve Sınav Kaygısı Nedir?

Kaygı kavramı, bilişsel süreçleri, başarı güdüsü, okul performansı ve okul etkinliklerine katılma düzeyine de negatif yönde etkileyen bir etkendir. Sınav kaygısı ise öğrencilerde akademik değerlendirme öncesinde ya da akademik değerlendirme sırasında  yoğun şekilde yaşanan sıkıntı, panik ve az düzeyde de olsa korku halidir. Öğrencilerin aklında oluşturduğu çeşitli fikirler yoğunlaşarak kaygının derecesini şiddetlendirebilmektedir.
 
Sınav Kaygısının Nedenleri Nelerdir?

Sınav Kaygısının nedenleri üç ana maddede incelenebilir;
  • Gündelik Yaşam Biçimi ve Çalışma Alışkanlıkları
  • Psikolojik Faktörler
  • Sosyolojik Faktörler
 
Gündelik Yaşam Biçimi ve  Çalışma Alışkanlıkları

  • Yetersiz ve dengesiz beslenme ve uyku alışkanlıkları
  • Hareketsiz yaşam tarzı, spor yapmama  ya da aşırı şekilde uygulanan fiziksel aktivite 
  • Sosyal olmayan ya da aşırı sosyal hayat
  • Yaşam döngüsünü etkin kullanamamak
  • Verimli ders çalışma konusunda eksik olmak
  • Sınav hakkında yeterli bilgiye sahip olmamak(Neden yapıldığı, uygulanma aşamaları, sınavın içeriği ve sınavın değerlendirme kriterleri)
  • Sınav statejilerini  ve soru çözüm tekniklerini bilmemek(test çözme teknikleri, hafiza-dikkat- konsantrasyon teknikleri)
  • Hedef ve beklentiler ile ilgili problemler (hedef belirsizliği, doğru ve uygun hedef oluşturamama, beklentilerin kişinin durumundan çok daha fazla yüksek olması)
  • Öğrencinin negatif alışkanlıkları ile ilgili problemler (dersi dinlememe, ön hazırlık yapmama, ödev yapmama, ödevi son güne bırakmak, her türlü bilgiyi ezberlemeye çalışmak, kaynakları kullanamamak ya da etkin olarak kullanamamak, sınav için yeterli miktarda ve düzeyde sınav egzersizi yapmamak, anlamadığı konuyu öğretmene sormamak  ya da akran desteği almamak)
  • Profesyonel destek almamak ( PDR servisinin etkin olarak kullanıldığı sınav stratejileri, çalışma alışkanlıkları gibi konularda destek almamak ya da destek almaktan çekinmek)
 
Psikolojik Faktörler

  • Sınav öncesinde, sırasında ve sonrasında olumsuz düşüncelerini tetiklemesi ve beslemesi (iyi puan alamayacağım, sınava iyi hazırlanamadım, herkes benden iyi, asla bu sınavı yetiştiremeyeceğim, bir yere yerleşemeyeceğim, herkes yapıyor ben yapamıyorum, gibi olumsuz düşünceler)
  • Gerçekliği olmayan beklentilerin aşırılığı (Bu sınavla hayatım kurtulacak, bu sınavı yapamazsam hayatım biter, mahvolurum vb.)
  • Mükemmelliyetçilik (herşey çok iyi hatta harika olmalı, ben herkesten çok daha iyiyim ve en yüksek puanı ben alacağım gibi kişiyi stres durumuna sokan aşırı mükemmeliyetçi düşünceler)
  • Zorunluluk ve aşırı hırs (mutlaka başarmalıyım vb.)
  • Felaket tahminleri ( Sınav çok ama çok zor, ben bu sınavdan hayatta başarılı olamam vb.)
  • Kendini tanımama, potansiyelinden fazla beklenti içine girme
  • Başkalarının  düşündüklerini ve söylenenleri aşırı derecede önemseme (insanlar benim için ne düşünür, ne der? Ailem benim için ne düşünür? vb)
  • Kişinin var olan ve süregelen psikolojik sorunları- psikolojik özgeçmişi ( Panik atak, depresyon vb. problemler)
  • Takıntılı düşünceler ve yersiz kuruntular
  • Gelecekle ilgili kaygılar
  • Önceki başarısızlıkları
  • Olumsuz iç ses 
  • Savunma mekanizmasının sürekliliği ve kendini haklı görme arayışı
  • Daimi başarı beklentisi
  • Bağımlılıklar (teknolojik vb.)
 
Sosyolojik Faktörler

  • Ebeveynin/ailenin yüksek beklentisi
  • Aile içi iletişimin yetersiz  ya da olumsuz olması (eleştirme, yargılama, kıyaslama, ihmal etme, şiddet, vb.)
  • Olumsuz aile tutumları (otoriter, koruyucu, tutarsız, ilgisiz, mükemmeliyetçi, aşırı özgür vb.)
  • Parçalanmış aile ya da aile içi şiddet yaşanması
  • Çevrenin beklentileri
  • Olumsuz akran, olumsuz çevre ilişkileri
 
KAYNAKÇA
Adler, 1996
Genç ve ark. 1999
Köknel, 1982

Sınav Koleji, Sınav Eğitim Kurumları Rehberlik Koordinatörlüğü olarak öğrencilerimizin daima yanındayız. Detaylı bilgi almak ve size en yakın Sınav Koleji, Sınav Eğitim Kurumlarını öğrenmek için 0312 285 99 77 numaralı hattımızdan bizimle iletişime geçebilirsiniz ya da sinav.com.tr adresinden ulaşabilirsiniz.

17.10.2021

Ön Kayıt Başvuru Formu
bilgiformu
outside
sinavtv
sinavstore
sinavyayin
franchise
sinavk12