ÖN KAYIT
GÜNCEL BİR SORUN: AKRAN ZORBALIĞI

Değerli Aileler,
Rehberlik birimi olarak bu haftanın konusunu ‘Akran Zorbalığı’ olarak belirledik ve bu konuda sizlerle bilgi paylaşmak istedik. Okulumuzda da bu hafta başladığımız ve yaklaşık 5 hafta sürecek olan Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlana ve gönderilen ‘Akran Zorbalığı Farkındalık Programı’ ile öğrencilerimize de bu konuda farkındalık ve akran zorbalığı ile baş etme becerileri kazandırmayı amaçlıyoruz.
Akran zorbalığı “Bir öğrencinin bir veya daha fazla öğrenci tarafından tekrar eden biçimde olumsuz davranışlara (fiziksel, sözel ve/veya psikolojik) maruz kalması” olarak tanımlanmaktadır.
Zorbalığı diğer saldırganlık türlerinden ayırt eden özellikleri ise; gücün kasıtlı ve kötü kullanımı, zorbalığın tekrarlılığı ve zorbalığa katılan taraflar arası fiziksel ya da psikolojik güç dengesizliğinin bulunması olduğu belirtilmektedir.

Zorbalık Davranışının Türleri:

  • Fiziksel
  • Sözel
  • Duygusal/İlişkisel
  • Siber
Çocuklar neden zorbalık davranışı sergiler?
  • Ailesel nedenler
  • Sosyal beceriler ve iletişim becerilerinde yetersizlik
  • Öfke, üzüntü gibi güçlü duygularla baş edememe
  • Dürtüsellik
  • Okula ilişkin nedenler
 
Zorbalığa maruz kalan çocukların; aileler ve öğretmenler tarafından fark edilmesi, zorbalığın önlenmesi açısından çok önemlidir
 
Zorba Öğrencilerin Özellikleri
  • Saldırgandırlar, çabuk öfkelenirler, kin tutarlar.
  • Hakimiyet ve baskı kurmaya güçlü ihtiyaçları vardır.
  • Duygu ve davranışlarını kontrol etmekte zorlanırlar.
  • Özsaygıları düşüktür.
  • Empati yapma yetenekleri yok denecek kadar azdır.
  • Kendilerine bakışları olumludur.
  • Küfürlü konuşmaya meyillidirler.
  • Psikiyatrik problemler yaşarlar, mutlu değillerdir.
  • Otoriter ebeveynlere sahiptirler, sorunlu aile ve çevreden gelirler.
  • Kurallara uymazlar, disiplin anlayışı gelişmemiştir.
 
Zorbalık Davranışlarına Maruz Kalma Olasılığı Yüksek Olan Çocuklar
  • Pasif ve içine kapanık,
  • “Hayır!” diyebilme, uygun kişiden yardım isteyebilme, kendini savunabilme gibi sosyal becerilerden yoksun olan,
  • Ürkek, kaygılı ya da girişken olmayan,
  • Genellikle fazla arkadaşı olmayan,
  • Duygusal olarak çabuk dağılabilen çocuklar
 
Zorbalık Davranışına Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Özellikler
  • İçe Kapanma
  • Korku ve Kaygı
  • Ders Başarısında Düşüş
  • Yeme ve Uyku Bozuklukları
 
Ailelere Öneriler
  • Aileler çocuklarının diğer arkadaşlarının yanında popüler olması yönündeki arzularını, çocuklarına yansıtmaktan kaçınmalıdır.
  • Aileler çocuklarına daha çok zaman ayırmalı, zorbalık davranışlarına karşı daha dikkatli ve ilgili olmalıdır.
  • Ailelerin belli zaman dilimleri içerisinde çocuklarını üzen veya kızdıran arkadaşları olup olmadığını kontrol etmeleri; çocuklarının zorbalığa kurban veya zorba olarak katılmasını önlemede faydalı olacaktır.
  • Çocuğu zorbalığa karışan ailenin öncelikle çocuğunu dikkatle dinlemeli, çocuğuna nasıl yardım edebileceği üzerinde düşünmeli, okul ile iş birliği yapmalı ve olanak varsa okul dışı uzmanlardan da destek alarak çözüm üretmede iş birliğine açık olmalıdır
  • Zorba ve zorbalık kurbanı olan öğrenci aileleri, 2 çocukları ile empati kurmalı ve durumu tartışmak yerine çocuklarının duygularını ve hissettiklerini anlamaya çalışmalıdır.
  • Zorbalığın nerede meydana geldiğini, nasıl oluştuğunu öğrenmek ailelerin yapması gerekenler arasında yer almaktadır. Bunun için de aileler çocuklarını takip etmelidir.
  • Ailelerin, başka ebeveynlerle ve öğretmenlerle konuşarak ortak çözüm yolları belirlemeye çalışması yararlı olacaktır. Çözüm için aile çocuğunu zorlamamalı çocuğun hazır olduğundan emin olduğunda bu çözüme başvurmalıdır.

Bunlara da göz atın!