ÖĞRENME STİLLERİ NELERDİR : ÇOCUĞUNUZUN ÖĞRENME STİLİNİ BİLİYOR MUSUNUZ?
Öğrenme stilleri nelerdir ; Bu yazımızda çocukların öğrenme stilleri hakkında detaylı bilgilere yer vereceğiz. Çocuğun öğrenme stilini bilmek, onun eğitim sürecini daha verimli hale getirebilir. Her çocuk farklı şekillerde öğrenir; bazıları görsel materyallerle daha iyi kavrayabilirken, bazıları işitsel ya da kinestetik öğrenme yöntemleriyle daha başarılı olabilir. Öğrenme stilleri çocuğunuzun güçlü yanlarını keşfetmek ve eğitimde karşılaştığı zorluklarla başa çıkabilmesi için önemli ipuçları sunar. Peki, çocuğunuzun öğrenme tarzını nasıl keşfeder ve bu bilgiyle onun eğitimini nasıl daha etkili hale getirebilirsiniz? Siz bu makalemizi okurken çocuğunuzun farklı öğrenme stillerini keşfedecek ve çocuğunuzun öğrenme tarzını en verimli şekilde nasıl destekleyebileceğinize dair bilgiler edineceksiniz.
Çocuğunuzun öğrenme tarzını bilmek, onun eğitim sürecini çok daha verimli hale getirebilir. Her bireyin öğrenme şekli farklıdır; bazı çocuklar görsel materyallerle daha iyi öğrenirken, bazıları işitsel ya da kinestetik yöntemlerle daha hızlı kavrayabilir. Çocuğunuzun öğrenme stilini anlamak, onun güçlü yanlarını keşfetmek ve zorluk yaşadığı alanlarda destek sağlamak için önemli bir adımdır. Peki, çocuğunuzun öğrenme stilini nasıl belirleyebilirsiniz ve bu bilgi, eğitiminde nasıl bir fark yaratır?
Öğrenme Stili Ne Demek?
Öğrenme stili, öğrencilerin bilgiyi algılama ile ilgili kalıcı nitelikteki tercihleri olarak nitelendirilmektedir.
Diğer bir deyişle öğrenme stili bir öğrencinin, öğrenmeyi gerçekleştireceği ortamı/çevreyi psikolojik olarak nasıl algıladığını, bu ortam/çevre ile nasıl etkileşimde bulunduğunu ve bu ortam/çevrede nasıl tepki verdiğini ortaya koyan bireysel özellikler ile tercihler grubu olarak nitelendirilmektedir.
Öğrenme Stilleri Nelerdir?
Öğrenme stillerinin algısal tercihler, bilgi işleme alışkanlıkları, algısal güçlükler, psikolojik ya da motivasyonel faktörler gibi farklı boyutları bulunmaktadır.
Öğrenme stilinin temel boyutu olan öğrenme biçem; bedensel(kinesthetic), işitsel(auditory) ve görsel (visual) olarak üç grupta incelenmektedir. Bir öğrenci genel olarak bu biçemlerden yalnızca birini kullanmaya eğilimlidir. Öğrencinin eğilimi olan biçem, zaman içinde öğrencinin kullanmakta ustalık kazandığı bir biçem olma özelliğindedir. Öğrenme biçemlerinin ihtiyaçları birbirinden farklı olması sebebiyle, her öğrencinin öğrenme yöntemi de birbirinden farklı olmaktadır.
Bedensel( kinesthetic) Öğrenme Tarzına Sahip Öğrenciler
Bedensel öğrenme stiline sahip öğrenciler duygu ve düşüncelerini beden dillerini kullanarak ifade etmeye yatkındırlar. Bedensel stile sahip olan öğrenciler vücut, beden, denge, spor, etkinlik, gösteri, tiyatro, el becerisini kullanmaya yatkındırlar ve bir şeyi gözlemlemektense bizzat yapmayı, somut olarak bir şeyler üretmeye karşı ilgili ve isteklidirler. Bu bakımdan yaparak ve yaşayarak öğrenirler.
Bedensel öğrenme stiline sahip öğrenciler için bir ders saati boyunca oturarak öğretmeni dinlemek oldukça zor bir eylemdir. Bedensel(kinesthetic) stile sahip öğrencilerin öğrenme tarzları da karmaşık gelebilir. Bu öğrenciler bir görevi yapabilmek ya da bir problemi çözebilmek için fiziksel çaba harcamalıdırlar. Deneyler ve projeler bu stile sahip öğrenciler için son derece uygundur. Bedensel öğrenme stiline sahip öğrenciler grup çalışmalarını severler, sporcu, antrenör, dansçı, cerrah ya da aktör olmaya yatkındırlar.
Bedensel öğrenme stiline sahip öğrencilerin öğrenimini kolaylaştırmak için; aktif bir öğrenim süreci yaratmaları için ortam tanınmalı, sınıf dışı aktiviteler ağırlık verilmeli, eğitim süreci boyunca harekete ve oyunlara önem verilmeli, hareket içeren projelerle eğitim süreci desteklenmelidir.
İşitsel (auditory) Öğrenme Tarzına Sahip Öğrenciler
İşitsel öğrenme stiline sahip olan öğrenciler, sesli uyarıcıları ve müziği kullanarak kendilerini ifade etmeye yatkındırlar. İşitsel öğrenme stiline sahip öğrenciler konuşulanı ve konuşulanı dinlemekten hoşlanırlar ve genellikle şiir, ses tonu, anlatmak, dinlemek, tartışmak, konuşmak, birbirine yakın ama farklı sesler ile melodilere karşı duyarlıdırlar ve bunları tercih ederler.
İşitsel öğrenme stiline sahip öğrenciler genellikle konuşkan bir yapıya sahiptir, münazara ve tartışmalardan, şakalar ya da hikayeler anlatmaktan hoşlanırlar.Seslere duyarlı oldukları için dinlediklerini anlarlar. İşitsel stile sahip olan öğrenciler besteci, şarkıcı, öğretmen, politikacı, eleştirmen olmaya yatkındırlar.
İİşitsel öğrenme stiline sahip olan öğrencilerin öğrenimini kolaylaştırmak için; tartışma konuları belirlenip münazara yapmaları sağlanmalı, sunum aşamasında fon müziği gibi bir müzik kullanılmalı, öğretilecek konu melodi haline getirilmelidir. Net söylemler işitsel stile sahip öğrencilerin konuyu daha iyi kavraması için önemlidir.
Görsel (visual) Öğrenme Tarzına Sahip Öğrenciler
Görsel öğrenme stiline sahip olan öğrenciler duyduklarını ya da okuduklarını zihinlerinde canlandırma yeteneğine sahiptirler. Başlarından geçen herhangi bir olayı ayrıntılı olarak hatırlama özelliğine sahiptirler.
Görsel öğrenme stiline sahip olan öğrencilerin bilgileri akıllarında tutmaları için görmeleri gerekmektedir. Görsel algıları oldukça kuvvetlidir. Görsel stile sahip olan öğrenciler yön, plan, diyagram, harita, çizim, renk, çizelge, resim ve görsel materyaller ile yapılan konularını tercih ederler. Bu materyallerin kullanımı görsel Ssile sahip öğrencilerin öğrenim süreçlerini kolaylaştırmaktadır.
Görsel öğrenme stiline sahip olan öğrencilerin öğrenimini kolaylaştırmak için; şekiller, semboller, bilgi grafikleri, çizelgeler, haritalar, zaman çizelgeleri ve diyagramlar kullanılmalıdır. Resim ve renkler bu stile sahip öğrenciler için dikkat çekici olduğu için kelimeler ya da önemli olan bölümler resim ya da renklerle yer değiştirilebilir ve vurgulanabilir.
Kaynaklar
W. Bradford, 2004.
Wild, 1998.
© Sınav Eğitim Kurumları 2022. Tüm hakları saklıdır.ÖĞRENME STİLLERİ
ÇOCUĞUNUZUN ÖĞRENME STİLİNİ BİLİYOR MUSUNUZ