ÖN KAYIT
KALICI ÖĞRENME NASIL SAĞLANIR? | KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ NELERDİR?



KALICI ÖĞRENME NASIL SAĞLANIR? | KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ NELERDİR?

 
Kalıcı öğrenme nasıl sağlanır sorusu akademik eğitim alan her öğrencinin sorduğu sorudur. Öğrenciler öğrendikleri  bilgilerin daha fazla akılda kalmasını ve öğrenme eyleminin daha verimli olmasını isterler. 
 
Öğrenciler genel olarak okuduklarını ya da sınıfta öğrendikleri konuları bir süre sonra unuttuğundan, bilgilerinin kalıcı olmadığından bahsederler. Kalıcı öğrenme nasıl sağlanır? Öğrenme eylemi üst seviyelere nasıl taşınabilir? Kalıcı öğrenme teknikleri nelerdir? Kalıcı öğrenmenin sağlanması için neler yapılmalıdır? Bu makalemizde kalıcı öğrenmenin sağlanması için yapılması gerekenleri sizler için derledik.
 

Kalıcı Öğrenme İçin Öğrenci Öğrendiği Konuları Kendisine Soru Sorarak Geri Çağırmalıdır

 
Kalıcı öğrenme için öğrenci öğrendiği konuları kendisine soru sorarak geri çağırmalıdır. Bu anlamda öğrenci okuduğu materyal üzerinden kendine soru soracağı kartlar hazırlamalıdır.
 
Öğrenci okuduğu ve aklında kalmasını istediği konu hakkında önemli bulduğu noktalarda kendine soru  ve cevap kartları hazırlayarak kalıcı öğrenmeyi sağlayabilir. Öğrencinin hazırladığı soru kart ve cevaplarından kendini belirli aralıklarla test etmesi kalıcı öğrenmenin gerçekleşmesine yardımcı olur. Hazırlanan soru kartları ve ve soru kartlarının cevaplarının hazırlanması ve bunların belirli aralıklarla öğrencinin kendini sınaması, hafızanın zorlanmasını ve tekrar edilen bilgilerin bir müddet sonra kalıcı hale gelmesini sağlamaktadır. Hazırlanan soru cevap kartları konuların unutulmasını engeller, öğrencinin eksik olduğu konuları fark etmesine ve belirlemesine de yardımcı olur. 
 
Kalıcı öğrenme için öğrencinin okuduğu materyal üzerinden kendine soru soracağı kartlar hazırlaması ile öğrenilen bilgiler daha kolay içselleştirilebilir, var olan eksik konular ve noktalar daha rahat bir şekilde belirlenebilir. Belirlenen eksik konular ile ileride çalışma yapacağı konular ile ilgili yine aynı şekilde soru cevap kartları hazırlanarak ve bu kartlar üzerinde çalışarak kalıcı öğrenme sağlanır.
 
Çalışma sırasında öğrencinin kendine sorular sorması ile kalıcı öğrenme sağlanır. Öğrencinin ders çalışma esnasında neden, nasıl, kim, ne zaman gibi sorular sorması ile bilgiler bir bakıma tekrar edilmektedir. Öğrencinin kendine soru sorması, çalıştığı konuya farklı bir açıdan da bakmasını sağlamaktadır. Çalışma sırasında öğrencinin kendine sorular sorması konunun detaylarına da hakim olmasını kolaylaştırııcı niteliktedir. 

 
 
 

 Aralıklı Çalışma İle Kalıcı Öğrenme Sağlanır

 
Aralıklı çalışma ile kalıcı öğrenme sağlanır. Öğrenci öğrendiği ve üzerinde çalıştığı konu  ile ilgili test çözme ve çalışma sürecinde kendine aralık bırakmalıdır. Öğrenilen bir konu üzerinde üst üste yapılan tekrarlar konuların ve bilgilerin o an için kalıcı olduğu hissini verse de aralıklı çalışma ile öğrencinin kendini test etmesi daha anlamlı olmaktadır. Üst üste yapılan konu tekrarları o an için hatırlanmakta fakat sonrasında hızlı bir şekilde unutulabilmektedir. Bir konuya aşina olmak ile aynı metni kalıcı öğrenme arasında fark vardır. Aralıklı çalışma ile öğrenci “bilme yanılsamalarının” da önüne geçer. Aralıklı çalışma yöntemi ile çalışılan konu bir süre sonra tekrar edildiğinde kalıcı öğrenme sağlanır.
 
Kalıcı öğrenme için oldukça etkili bir strateji olan aralıklı çalışma,  öğrenilen bilgilerin düzenli aralıklarla tekrarlanması ve pekiştirilmesi anlamına gelir. Bu strateji ile öğrenilen bilgiler uzun süreli bellekte kalıcılığını artırır.
 
Aralıklı çalışma, öğrenilen bilgilerin hemen tekrar edilmesinden çok daha etkilidir.  Bir konuyu öğrendikten sonra birkaç saat içinde tekrar etmek, uzun vadeli hafızaya kalıcılığı artırmak yerine, öğrenmenin kısa vadeli bellekte kalıcılığını artırır. Aralıklı çalışmada yapılan öğrenilen bilgilerin tekrarlanması, belirli aralıklarla yapıldığında, öğrenmenin kalıcılığını artırır.
 
Bir konuyu öğrendikten sonra 1 saat içinde tekrar etmek, 1 gün sonra tekrar etmekten daha az etkili olabilmektedir. Bir konuyu öğrendikten 1 gün sonra tekrar etmek ise 1 hafta sonra tekrar etmekten daha etkili olmaktadır. Bu bakımdan öğrenilen bilgilerin belirli aralıklarla tekrarlanması, uzun vadeli hafızada kalıcılığını artırmaktadır.
 
Aralıklı çalışma stratejisi, ayrıca öğrenme sürecinin dağılımını artırmakta ve öğrenmenin daha etkili olmasını sağlamaktadır. Uzun süreli çalışmalar yerine, kısa süreli çalışmalarla konuları belirli aralıklarla tekrarlamak, öğrenme sürecinin daha verimli ve etkili olmasını sağlar.
 



 

Birbiri İle Bağlantılı Konuları Harmanlama İle Kalıcı Öğrenme Sağlanır

 
Birbiri ile bağlantılı konuları harmanlama ile kalıcı öğrenme de sağlanmış olur. Öğrencinin aynı anda tek bir konuyu öğrenmesi yerine öğrendiği konu ile bağlantılı konuları harmanlayarak öğrenmesi ile kalıcı öğrenme sağlanmış olur. Öğrenci öğrendiği konuları, bağlantılı diğer konularla bir bakıma ilişkilendirir ve harmanlar. Böylece öğrenmenin kalıcılığı da artmış ve verimli bir öğrenme gerçekleşmiş olur. 
 
Birbiri ile bağlantılı konuları harmanlama, öğrenmenin kalıcılığı için oldukça etkili bir stratejidir. Konuları birleştirmek, öğrenilen bilgilerin bağlantılı hale gelmesini sağlamaktadır.Bir konuyu öğrenirken, diğer konularla bağlantılar kurmak, bilgilerin uzun vadeli bellekte kalıcılığı artırır, yeni bilgilerin öğrenilmesini kolaylaştırır.
 
Örneğin matematik dersi geometri ve aritmetik ile ilişkili bir derstir. Matematik dersinde, geometri ve aritmetik konularını birlikte ele almak, öğrencilerin bu konuları daha iyi anlamasına ve hatırlamasına yardımcı olur. Bu konular birbiriyle bağlantılıdır ve birinin anlaşılması, diğerinin de daha kolay anlaşılmasını sağlar. Birbiri ile bağlantılı konuları harmanlamak, öğrenme sürecinde öğrencilerin konulara daha fazla ilgi duymasına ve daha fazla bağlantı kurmalarına yardımcı olur ve dolayısıyla bu teknik ğrenmenin daha etkili ve kalıcı olmasını sağlar.

 


 

Her Çalışma Süresinde Farklı Konularda Test Yapılması İle Kalıcı Öğrenme Sağlanır

 
Her çalışma süresinde farklı konularda test yapılması ile kalıcı öğrenme sağlanır. Öğrenci bir konuya odaklandığı zaman o konu ile ilgili sorular daha kolay çözülebilmektedir. Daha önceden öğrenilmiş olmak kaydıyla farklı bir konuda test çözüldüğünde öğrencide kalıcı öğrenme sağlanır. 
 
Her çalışma süresinde farklı konularda test yapılması sırasında öğrenci kafa karışıklığı yaşıyorsa, bu, öğrencinin önceden edindiği bilgileri tam olarak içselleştirmediği anlamına gelebilmektedir. Farklı konulardan soru çözümü yapılması öğrencinin öğrenim süreci ile bilgilerinin de kalıcı hale gelmesini sağlar. Her çalışma süresinde farklı konularda test yapılması sayesinde konular daha iyi hatırlanmakta ve test çözümü sırasında karşılığı daha rahat alınabilmektedir. 
 
Öğrenilen bilgilerin belirli aralıklarla tekrarlanması ve pekiştirilmesi, öğrenmenin kalıcılığı için daha etkili bir stratejidir. Öğrenilen bilgilerin düzenli olarak tekrar edilmesi ve farklı konularda test yapılması kalıcı öğrenmeyi ve öğrenmenin uzun vadeli bellekte daha kalıcı hale gelmesini sağlar.
 
Farklı konular üzerinde test yapmak öğrencilerin öğrenme sürecindeki güçlü ve zayıf yönlerini belirlemelerine yardımcı olmaktadır. Öğrenme sürecinde aralıklı olarak, ancak belirli bir konu üzerinde yoğunlaşarak, daha sonra öğrencinin farklı konular üzerinde test yapması, öğrenmenin kalıcılığının artmasına yardımcı olur.
 

Öğrencinin Kendi Öğrenme Yöntemini Belirlemesi ve Öğrenme Becerilerini Geliştirmesi ile Kalıcı Öğrenme Sağlanır

 
Öğrenci kendi öğrenme yöntemini belirlemeli ve öğrenme becerilerini geliştirmelidir. Her öğrenci var olan ya da olmayan ilgi ve yeteneklerini anlamlandırmak yerine yeteri kadar çalıştığı takdirde öğrenmek istediği konu üzerinde kalıcı öğrenmeyi gerçekleştirebilir. Çalışma esnasında zorlanma ve öğrencinin zorlukların üzerine gitmesi ile de kalıcı öğrenme sağlanmaktadır.
 
 
 
 

KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ NELERDİR? 7 MADDEDE KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ

 
Kalıcı öğrenme teknikleri, öğrenilen bilginin uzun süreli bellekte saklanmasına ve hatırlanmasına yardımcı olan stratejilerdir. Kalıcı öğrenme, bir konuyu öğrenme sürecinin sonunda, öğrenilen bilginin uzun süreli hafızada kalması ve gerektiği zaman kolaylıkla hatırlanabilmesi anlamına gelmektedir. 
 

Tekrar Yöntemi
 

Kalıcı öğrenme tekniklerinden en yoğun olarak kullanılanı tekrar yöntemidir. Yeni öğrenilen bilgiyi tekrar etmek, beyinde yeni nöron bağlantıları oluşturmaktadır. Nöronların birleşmesi ile bilgi hafızaya daha iyi yerleşmekte ve uzun süreli bellekte kalmaktadır. Öğrenilen konunun düzenli aralıklarla tekrar edilmesi, bilginin hafızada kalıcılığını artırır. Bir konuyu öğrendikten iki gün, bir hafta ve, bir ay sonra tekrar etmek gibi düzenli aralıklarla tekrar yöntemini uygulamak faydalı olmaktadır. Yapılan tekrarların sayısı arttıkça, bilginin kalıcılığı da artmaktadır.
 

Özet Çıkarma
 

Kalıcı öğrenme tekniklerinde öğrenilen bilgilerin özetini çıkarmak, beyindeki bilgiyi organize etmeye yardımcı olur. Bu, öğrencinin konuyu daha iyi anlamasını sağlar.
 

Görselleştirme
 

Kalıcı öğrenme tekniklerinde görsel materyaller kullanarak öğrenmek, beyindeki bilgiyi daha kolay işlemeye ve hatırlamaya yardımcı olmaktadır.
 


 

Uygulama Yapma
 

Kalıcı öğrenme tekniklerinde öğrenilen bilgilerin pratiklerle uygulanması öğrenmenin kalıcılığı için önemlidir. Öğrenilen konu ile ilgili problemler çözmek öğrenmenin kalıcılığını artırmaktadır.
 

Öğrenilen Bilginin Anlatılması ve Öğretilmesi
 

Kalıcı öğrenme tekniklerinde öğrenilen bilginin başka bir öğrenciye anlatılması öğretilmesi, öğrenen kişinin bilgiyi daha iyi anlamasına ve hatırlamasına yardımcı olur.
 

Konunun Anlamlandırılması
 

Kalıcı öğrenme tekniklerinde konunun anlamlandırılması, konunun neden önemli olduğunu ve nasıl kullanıldığı anlamlandırmak bilginin kalıcılığı için önemlidir. Konuyu sadece ezberlemek yerine anlamaya odaklanarak öğrenmek, konuların ve bilgilerin uzun süreli bellekte kalıcılığı artırmaktadır.Ayrıca kalıcı öğrenme tekniklerinde konunun öğrencinin ilgi alanına girmesi, bilgilerin hafızada kalıcı olmasını sağlar, öğrenme sürecini kolaylaştırır ve öğrenmenin kalıcılığını artırır. 
 

Önceki Konularla İlişkilendirme
 

Kalıcı öğrenme tekniklerinde konunun önceki konularla ve önceden öğrenilmiş bilgilerle ilişkilendirilmesi, bilginin bellekte daha uzun süre kalmasını sağlar. Konunun farklı yönleriyle ilgili bilgilerin birbiriyle ilişkilendirilmesi, bilginin kalıcılığı için önemlidir. Öğrenilen konunun başka konularla ilişkilendirilmesi, bilginin hafızada kalıcılığını artırmaktadır.
 
Kalıcı öğrenme teknikleri, öğrenme süreci boyunca öğrenmenin kalıcılığı  bakımından önemlidir. konunun özetlenmesi, not alınması, konuyla ilgili soruların cevaplandırılması gibi öğrenme stratejileri, öğrenmenin kalıcılığını artırmaktadır.

 

 
 
Kaynak :
Aklında Kalsın & Başarılı Öğrenme Bilimi - Peter C. Brown

 

KALICI ÖĞRENME NASIL SAĞLANIR? |
KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ NELERDİR?
KALICI ÖĞRENME NASIL SAĞLANIR? |
KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ NELERDİR?
KALICI ÖĞRENME NASIL SAĞLANIR? |
KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ NELERDİR?

KALICI ÖĞRENME NASIL SAĞLANIR
KALICI ÖĞRENME TEKNİKLERİ NELERDİR

Bunlara da göz atın!