MENTORLUK NEDİR?
Mentor sözcüğü son yıllarda fazla kullanılmasından dolayı yeni bir kavram olarak görünüyor. Peki Mentorluk nedir? Bu yazımızda mentorluk, mentor öğretmenlik kavramı ve Sınav Kolejinde Mentor öğretmen uygulamasından bahsedeceğiz.
Mentorluk belirli bir alanda tecrübe sahibi olmayan kişilerin, o işi daha iyi gerçekleştirebilmeleri amacıyla, alanla ilgili daha çok tecrübesi bulunan, bilgi ve beceri sahibi kişiler tarafından onlara yol gösterilmesi olarak ifade edilen tradisyonel bir süreçtir.

SINAV KOLEJİNDE MENTORLUK SİSTEMİ
Sınav Kolejinde Mentorluk sistemi, Mentor ile danışan öğrenci arasında kişisel, akademik, duygusal ortaklık kurma sürecidir. Mentorluk Sistemi ile öğrencinin derslerdeki gelişimi, motivasyonu ve devamlılığı izlenir. Öğrencinin öğretmenleri, ailesi ve arkadaşlarıyla ilişkilerine ve sosyal yaşamına katkı sağlanır.
Sınav Kolejinde her öğrenci, mentor öğretmenlik sistemiyle ve ayrıştırılmadan 5. sınıftan 12. sınıfa kadar bir Mentor öğretmenden danışmanlık desteği almaktadır.
Mentor öğretmen düzenli aralıklarla öğrenci ve velisi ile ayrı ayrı görüşür, görüşme sonuçlarını raporlandırarak rehber öğretmenle paylaşır.
Sınav Kolejinde mentor öğretmenler öğrencinin akademik sürecine destek olmak için Tödev, sınav, deneme, görev kağıtları ile uygulama sonuçlarını inceler. Tüm bunları öğrenci ile paylaşır. Öğrencinin bireysel planlama yapmasına ve sonuçları analiz ederek ilerlemesine yardımcı olur.
Mentor öğretmen öğrencinin ders çalışma teknikleriyle ilgili, öğrencinin ihtiyaçlarını belirler. Test çözümü, konu tekrarı ve görsel, işitsel, yazılı, sözlü kaynakların kullanımı konusunda önerilerini sunar.
Mentor öğretmen gerektiğinde duygusal süreçlerini desteklemek ve motivasyonu güçlendirmek için de telkinlerde bulunur. Öğrencinin sınav dönemini etkileyecek ailevi ve duygusal problemleri takip edilir. Gerekirse rehber öğretmen eşliğinde bu sorunlar için de çözüm aranır.
Sınav gruplarında mentor öğretmen süreci aynı şekilde işler. Bu dönemde öğrenci görüşmeleri daha sık yapılır. Mentorlar, öğrencisine yönelik bir analiz yapar. Hedefler belirler ve bu hedeflerin öğrenciye uygun olup olmadığını birimi ile kontrol eder.
Sınav Koleji sınav gruplarında haftalık olarak yapılan sınav sonuçları ile 5, 6 ve 7. sınıflarda aylık ve düzenli olarak yapılan deneme sınav sonuçlarına göre Sınav Koleji öğrencilerinin bireysel kazanım eksikleri tespit edilir. Mentor öğretmen yapılan bu takibe göre sonuçları inceleyerek takip eder. Sınav Koleji mentor öğretmeni ilk başta belirlenen hedefe öğrencinin ne kadar yaklaştığını gözlemler. Sonuç yeterli değilse öğrencinin ihtiyaçları tekrar belirlenir. Mentor öğretmen öğrencinin deneme sonuçlarında eksik kazanımları ve yeterli olmadığı alanları belirler. Bireysel ya da küçük gruplar halinde eksik kapatma çalışmaları ile ek çalışmalar planlanır ve yapılır.
Sınav Kolejinde her bir Sınav Koleji ortaokul öğrencisi için “Akademik Parmak İzi” olarak adlandırılan geçmişten bugüne kadar edindikleri bilgi birikimine ek olarak eksik kazanımlarına dair detaylı analizler mevcuttur. Öğrencinin karşılaştığı sorunlar karşısında kendi çözümlerini üretmesi, kendini yeni koşullara göre yapılandırması bu analizlerle mümkün olur. Her yıl düzenli takibi yapılan öğrenciler kademe geçişlerinde de dahil olmak üzere akademik parmak izlerini her daim yanlarında taşırlar.
Sınav Okullarında her bir Sınav Okulları lise öğrencileri için üniversite sınavlarına hazırlık süreci 9. sınıfta başlar. 9. ve 10. sınıflar için özel olarak hazırlanan bireysel rehberlik çalışma programları her öğrencinin ihtiyacına göre düzenlenir. 9 ve 10. sınıflarda yapılan aylık deneme sınavları öğrencileri 11 ve 12. sınıfa hazırlar.
11. sınıfta rehberlik biriminin düzenlediği kariyer günleri, üniversite gezileri sayesinde yapılan doğru alan seçimi onları hedeflerine bir adım daha yaklaştırmış olur. 12. sınıfa gelindiğinde öğrencilerin farklı zorluklarda soruları pratik bir şekilde çözme becerisi gelişmiş olur. 11. sınıfta sınava hazırlık öğrencileri, 12. sınıfta “Sınav Grubu” olarak çalışmalarına devam eder. Buna ek olarak yarıyıl tatillerinde öğrenciler, kendilerine özel hazırlanmış hata kitapçığından da faydalanırlar ve bir sonraki döneme eksiksiz olarak hazırlanırlar.
MENTOR ÖĞRETMENLİK SİSTEMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?
Mentor Öğretmenlik sisteminde Mentor Öğretmen bağlı olduğu öğrencinin derslerdeki devamı, gelişimi ve motivasyonunu izler. Mentor Öğretmen bağlı olduğu öğrencinin kişisel özelliklerine ve ihtiyaçlarına uygun bir şekilde çalışma alışkanlıklarını düzenlemesini öğretir. Öğrencinin öğretmenleri, ailesi, arkadaşları ve sosyal hayatı arasında ilişkileri dengeli duruma getirir. Mentor öğretmenlik sistemi ile öğrencinin okul ve ev arasındaki iletişiminin etkin ve sürekli olması sağlanır.
Sınav Kolejinde her bir Mentor öğretmen bağlı olduğu öğrencinin eğitsel sürecine destek olmak amacıyla TÖDEV, sınav, deneme, görev kağıtları ve uygulama sonuçlarını inceler ve öğrenci ile paylaşır. Mentor Öğretmen bağlı olduğu öğrenciye test tekniğini öğreterek yurt içi yapılan sınavlardaki başarılarına katkıda bulunur. Ayrıca Mentor öğretmen sonuçları analiz eder ve öğrencilerin bireysel planlamalarını yapmalarına rehberlik eder ve bu anlamda akademik ilerlemesine yardımcı olur.
Mentor Öğretmen bağlı olduğu öğrencinin kişisel planlama ve değerlendirme becerilerinin gelişmesine katkıda bulunarak öğrencisinin motivasyonunu daimi olarak destekler.
Sınav Kolejinde rehber öğretmenler Mentor öğretmenlerle ile ayda bir kez bireysel görüşmelerde bulunurlar. Öğrenciler ile ilgili bilgi alışverişinde bulunarak yapılacak olan çalışmaları birlikte planlarlar.
Sınav Koleji Mentor öğretmenleri öğrencileriyle ayda iki kez bireysel ve bir kez de toplu görüşme yaparlar. Mentor Öğretmen bağlı olduğu öğrenci ile birlikte yaptığı bireysel görüşmelerde deneme sınavları sonuçları değerlendirir.
Mentor Öğretmen Sınav Koleji Ortaokullarında okuyan öğrencilerin Liselere Geçis Sistemi (LGS) sınavı, Sınav Anadolu ve Fen Liselerinde okuyan öğrencilerin Yükseköğretim Kurumları Sınavına(YKS) hazırlık için yapılan sınavlarda hedef puan belirlemesini, yapılan sınavlardan sonra öğrencilerin hedefledikleri puana ulaşıp ulaşmadıklarını değerlendirir. Mentor Öğretmen sorumlu olduğu öğrencisinin belirlenen hedefe ulaşmaması durumunda, nedenini sorgularve öğrenci ihtiyaçlarını belirler.
Mentor Öğretmen yeni hedefler belirlenmesi konusunda öğrencilsini motive eder. Öğrencisinin özellikle sınav döneminde olası aile ya da arkadaşlık ilişkilerinde yaşadıkları sıkıntıları dinler, gerekli gördüğü durumlarda öğrenciyi uygun birimlere yönlendirir. Mentor Öğretmen bağlı olduğu öğrenci ile yaptığı bireysel ve toplu görüşmelerle ilgili olarak öğrencilerin velilerini yaptıkları çalışmalar konusunda ayda bir kez telefonla bilgilendirir.
MENTOR ÖĞRETMENLİĞİN AMAÇLARI NELERDİR?
Sınav Kolejinde Mentor Öğretmen bağlı olduğu öğrenci ile iletişim sağlamalı ve onunla sağlıklı bağlar kurmalıdır. Rehber ve yol gösterici durumda bulunan Sınav Koleji Mentor Öğretmeni öğrencisini eğitim ve öğretim hayatındaki amaçlarını belirlemede kendisine rehberlik etmelidir.
Sınav Kolejinde Mentor Öğretmen sorumlu olduğu öğrencinin takibini yapar ve kontrol edilmesini sağlar. Sorumlu olduğu öğrencinin ailelerine aylık düzenli aramalar gerçekleştirir ve bu görüşmelerde öğrencinin eğitsel gelişim sürecini velileri ile paylaşır. Daha sonra Sınav Koleji Mentor Öğretmen hazırladığı görüşme özetlerini yazılı bir şekilde okul idaresi ile paylaşır. Sınav Kolejinde Mentor öğretmenler yaptıkları bu çalışmalarla okul, öğrenci ve aile üçgeninin sağlıklı bir tabana oluşturması için destek sağlar.
Sınav Kolejinde Mentor Öğretmenler yönlendirmeye ihtiyaç duyan, ödev yapmayan, kendini ders sırasında ifade edemeyen, ders çalışma sistemini oluşturmamış, sistemli çalışmayan ya da çalışmayan öğrencileri tespit ederler ve onlara bu konularda yardımcı olurlar.
MENTOR ÖĞRETMENLİK SİSTEMİNİN ÖĞRENCİYE SAĞLADIĞI YARARLAR NELERDİR?
Mentor Öğretmenlik Sisteminde Sınav Koleji öğrencileri Sınav Koleji koordinatörlüğü tarafından belirlenen bir eğitimci ile sürekli iletişim halinde bulunur. Öğrenci, akademik ve sosyal gelişiminin bir eğitimci ile beraber değerlendirir ve takip edildiğini bilir. Bu anlamda Sınav Koleji öğrencilerinin kişisel farkındalıkları da artar.
Sınav Koleji öğrencileri Mentor Öğretmenlik Sistemi ile bireysel değerlendirme ve planlama becerileri artar. Öğrenci çalışma alışkanlıklarını kendi bireysel özelliklerine ve ihtiyaçlarına en uygun olacak biçimde düzenlemeyi öğrenir ve gelişim ihtiyaçlarını tespit edebilir.
Mentor öğretmenlik sistemin öğrenciye sağladığı yararlar oldukça fazladır. Sınav Koleji öğrencileri Mentor Öğretmenlik Sistemi ile test tekniklerini öğrenir, akademik başarısını yükseltecek şekilde çalışmalar yapar, sınavlarda ve ders çalışma sırasında dikkatini geliştirmeyi öğrenir, akademik ve sosyal alanda daha etkin olur, kendi öğrenme stilinin bilincine varır ve başarısının sorumluluğunu alır.
Mentor Öğretmenlik Sistemi ile öğrenci kendi kendine disiplinler koyma becerisi koyarak bu becerisini geliştirir. Dolayısıyla bir disiplin ve düzen içinde olduğu için öğrencinin başarısız olma korkusu ortadan da ortadan bu şekilde kalkar. Öğrenci dikkat dağınıklığı ya da dikkat bozukluğu ile daha kolay başa çıkabilir, amaçlarını daha kolay belirleyerek amaçlarına uygun olarak hareket eder.
Sınav Koleji öğrencileri Mentor Öğretmenlik Sistemi ile hem öğrenci olarak hem de bir birey olarak gelişme sağlar,öğrenmeye merak duyar ve merakını her zaman canlı tutar. Mentor Öğretmenlik Sistemi ile öğrencinin motivasyonu artar, rehavet ve konfor alanının dışına daha kolay bir şekilde çıkabilir ve kendini geliştirmeye her an açık durumda bulunur. Sosyal etkinliklere, okul içinde ve dışında katılımcı davranışlarda bulunur ve daha sağlıklı yaşam sürme alışkanlıklarını benimser.
MENTORLUK SİSTEMİNİN TEMEL YARARLARI
Sınav Koleji Mentorluk Sistemi ile öğrencilerin ev ve okul hayatı arasındaki iletişim ve koordinasyon güçlendirilir. Mentor öğretmen sorumlu bulunduğu öğrencinin aile ya da arkadaşlık konularında yaşadıkları sorunları dinler ve uygun olan birime yönlendirir.
Sınav Koleji Mentorluk Sistemi ile Mentor öğretmen öğrencisinin sınavlarını ve deneme sınavları sonuçlarını değerlendirir.
Mentor öğretmen öğrencisinin aylık amaçlarını belirler. Mentorluk Sistemi ile öğrencilerin okuldaki durumları belirli aralıklarla gözden geçirilerek öğrencinin kendi farkındalığının artması sağlanarak, öğrencinin kendisini değerlendirmesi sağlanır. Mentorluk Sistemi ile Mentor öğretmen öğrencisi ile düzenlediği amaçlar doğrultusunda amaçların ne kadarının gerçekleştirildiğini belirler. Gerçekleşmeyen amaçların tamamının gerçekleştirilebilmesi için öğrencisinin nelere ihtiyacı olduğunu değerlendirir. Gereken durumlarda ise yeni amaçlar belirlenmesi için öğrenciyi destekler.
MENTOR ÖĞRETMEN NASIL OLMALIDIR?
Mentor Öğretmen mentoru oldukları öğrencileri isim isim tanımalı, öğrenciler ile düzenli iletişim içinde bulunmalı, öğrencilerin velileri ile tanışmalı ve periyodik aralıklarla iletişimde bulunmalı, Mentorü oldukları öğrencilerin okul başarı grafiklerini e-okul ve SINAVNET üzerinden takip etmek, mentoru olduğu öğrencilerin branş öğretmenlerinden aldığı bilgiler ışığında öğrenciye yönlendirmeler yapabilmelidir.
MENTOR ÖĞRETMENLİK SİSTEMİNİN HEDEFLERİ NELERDİR?
Mentor Öğretmenlik Sistemi ile her öğrencinin ayrı ayrı akademik ve sosyal alandaki gelişmeleri dikkatli bir şekilde izlenir. Öğrencilerin planlama ve değerlendirme becerilerinin artırılması, gelişim ihtiyaçlarının tespit edilmesi, eğitimsel ve bilimsel başarının yükseltilmesi, okula bağlılığının sağlanması, öğrencilerimizin kendileri ile ilgili farkındalıklarının yükseltilmesi, öğrenme motivasyonunun artırılması, ev ve okul arasındaki etkileşimin yakın işbirliği ile kolaylaştırılması hedeflenmektedir.
MENTORLUK ÇALIŞMALARININ ÖĞRETMENLERE YARARLARI NELERDİR?
Mentorluk Sistemi ile mentor öğretmenler hedef belirleme ve hedefleri gerçekleştirme konusunda daha net ve düzenli bir davranış sergilerler, öğrencinin okul ve aile arasında köprü olarak öğrenim ve toplumsal yaşam dengesini kurarlar, zaman kullanımlarını gün, hafta ve ay bazında daha etkili biçimde organize etmeyi ve kullanmayı öğrenirler, öğrenim konusunda daha istekli olurlar ve katılımcı davranış sergilerler.