Ödev Yapma Alışkanlığı Nasıl Kazanılır, Ödev Yapma Alışkanlığını Kazanmak İçin Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Nelerdir sorularının cevapları makalemizde…
Ödev yapma alışkanlığını kazanabilmek için, ilk önce ödev yapma ortamını ve ödevleri hazırlamak gerekir. Ödev yapma alışkanlığını destekleyen davranışlardan biri de sürekli olarak aynı yerde ödevi yapmaktır. Aynı yerde ödev yapmak konsantrasyonu artırmaktadır. Ödev yapma alışkanlığını kazanabilmek için en ideal çalışma ortamı belirlenmelidir.
Okuldan ya da dershaneden gelir gelmez hemen ödevlerin başına oturmak öğrenciye sıkabilir. Bu bakımdan ödevlerin başına hemen oturmak yerine öncelikle öğrencinin dinlenmesi gerekir. Öğrencinin ders çalışmak için verimli ve istekli olduğu saatleri ödev saati olarak belirlemesi ödevi yapma alışkanlığının ikinci adımıdır.
Okuldan ya da dershaneden geldikten ve bir önceki maddede belirtilen dinlenme zamanından sonra ödevleri zamanında yapmak gerekir. Ödevleri zamanında yapmamak ve ödevleri ertelemek hem akademik anlamda başarısızlığa yol açar hem de öğrencinin yorgunluk, suçluluk, stres ve değersizlik gibi başka problemlere kaynak olabilir.
Ödev Yapma Alışkanlığı Nasıl Kazanılır? Ödev Yapma Alışkanlığını Kazanmak İçin Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Nelerdir?
Ödev yapma alışkanlığında diğer bir önemli nokta da ödev için gerekli malzemelerin önceden hazırlanmasıdır. Ödev için gerekli malzemeleri önceden hazırlayarak derse ön konsantrasyon başlatılır. Ödev yapılan ortamın kesinlikle sessiz olması gerekir. Bu bakımdan konsantrasyonu azaltıcı ve odaklanmaya engelleyici bilgisayar, cep telefonu, televizyon ve bunun gibi cihazların kapatılması ve hatta ödev yapılan ortamdan kaldırılması gerekir.
Özellikle küçük yaş grubundaki öğrencilerin ödev yapma alışkanlığı sırasında ödevlerini yaparken büyüklerinden yardım almaları normal karşılanmaktadır. Ödev yapma alışkanlığının bir sonraki adımı ise ödev yapmaya başlamadan önce öğrenilen bilgilerin muhakkak tekrar edilmesidir. Ödev yapmaya başlamadan önce konu tekrarının yapılması ödevlerin çok daha kısa sürede bitmesini sağlamaktadır.
Yapılan ödevlerden sonra ise bilgilerin ne kadarının öğrenilip ne kadarının öğrenilmediği tespit edilmelidir. Eksik olan ya da eksik olduğunu düşünülen konuların belirlenip çalışmaların bu çerçevede tekrar düzenlenmesi gerekmektedir. Yapılan ödevi tekrar göz atmak yapılan işlemleri zihinsel anlamda organize etmek anlamına gelmektedir. Yapılan ödevlere tekrar bakılması ile öğrenilen bilginin kalıcılığı artar.
Ödev Yapma Alışkanlığının Faydaları Nelerdir?
Ödev yapma alışkanlığının faydaları nelerdir? sorusunun cevabı her öğrenci için en fazla merak edilen konulardan biridir.
Birçok öğrenci okulda ya da dershanede işlenen konuları kalıcı olarak hafızadan kaldığını çok iyi öğrendiğini düşünür ancak ödev yapmak öğrenilen bilgilerin kısa sürede tekrar edilmesi ile bilgilerin zihinde kalıcı olmasını sağlamaktadır. Ödev yapma alışkanlığı okulda ya da dershanede öğrenilen konunun unutulmasını engeller ve başarının devamlılığını sağlar.
Ödev yapma alışkanlığı ile öğrenci verilen işe zamanında ve doğru olarak yaptığı için başarısı artmaya devam etmektedir. Bu anlamda ödev yapma alışkanlığı kazanma kararlı motivasyon anlamına da gelmektedir. Ödev yapma alışkanlığı ile öğrencinin duygusal bakımdan kendine olan güveni ve saygısı artmaktadır. Bu şekilde öğrenci de kendisini daha iyi hissetmektedir.
Ödev yapma alışkanlığı öğrencinin aynı zamanda sorumlu olmasının ve iş disiplinini düzenlemesine önemli katkılar sağlar. Ödev yapma alışkanlığını kazanan bir öğrenci sorumluluğunu yerine getirmenin verdiği başarı ve gurur duygusuyla yeni sorumluluklar kazanması için kendisine motive eder. Unutulmamalıdır ki ödev yapma alışkanlığı olan öğrenciler ödev yapma alışkanlığı olmayan öğrencilere göre okul hayatında her zaman daha başarılı olmaktadırlar
Ödevlerin Amacı Nedir?
Okul döneminin başlaması ile beraber her ailenin ortak bir sorunu başlar : ödev yapmak. Peki çocuklara ödev neden verilir? Ödevler çocukların sorumluluk kazanmaları, okulda öğrendikleri bilgileri pekiştirmeleri ve öğrendikleri bilgilerin sadece okulda sınırla kalmaması için gereklidir. Ancak ödev yapmak söz konusu olduğunda çocuk ile ebeveynler arasında sorunlar yaşanmaya başlar. Okul dönemi ödev yapmak istemeyen çocuklar, çocuğa verilen ödevini yapması için ebeveynlerin yaşadıkları sıkıntılar ve çocuğunun ödevine yardımcı olmak adına onun yerine yapan anne ve babalar...
Ödevlerin amacı ; öğrencilerin okulda edindikleri bilgilerle beraber, okul dışındaki zamanlarda da aynı şekilde bilgi edinerek geçirmelerini sağlamaktır. Ödevler çocuklara düzen ve sorumluluk kazandırır. Ödev yapma alışkanlığı ile çocuk anne ve babadan ya da velisi olduğu kişiden bağımsız bir şekilde kendi görevlerini yerine getirebilmektedir. Çocuk ödevlerini yaparak kendi kendine edineceği problem çözme becerisi ve bilgi birikimi ile belirli bir disipline ulaşmaktadır. Her çocuk için ödev yapmak bir zorunluluk olduğundan genellikle sevilmeyen bir zaman dilimidir. Ancak ödevler çocuğun başarı düzeyi için çok büyük önem taşır. Ödev yapma alışkanlığının yanı sıra ödev yapılan ortam da çocuk için son derece önemlidir.
Ödev Yapılan Ortam Nasıl Olmalıdır?
Çocuğun ödev yapacağı ortam, yer ya da alan çocuğun beğenisine göre düzenlenmelidir. Tabii ki bu imkanlar dahilindedir.
Çocuğun ödev yapacağı ortam algılama ve öğrenme bakımından uygun koşullara sahip olmalıdır. Çok soğuk bir oda ya da çok sıcak bir oda ders çalışmayı olumsuz bir şekilde etkileyebilir.
Çocuğun ders çalışacağı ortamda televizyon, telefon, tablet, iPad gibi dikkat dağıtıcı unsurların olmaması gerekir.
Çocukların ödev yapma bilincine ulaşması çocuğun ödev yapması kadar büyük bir önem taşır. Çünkü sadece zorunluluktan dolayı isteksiz bir biçimde ödev yapan çocuklar bir müddet sonra ödevleri gereksiz bulunmaktadır. Zorunluluklarla beraber ödevlerin kendisini yorduğunu düşünmektedir. Ödevlerin çok vakit aldığını ve başka şeyler fırsat yapmaya bulamadığını düşünmekte ve bunu ifade etmektedir.
Ödevlere ayrılan süre çocuğun yaşına, öğrenme düzeyine ve olgunluğuna göre belirlenmelidir. Ödevler arasında kısa molalar verilmesine izin verilmelidir. Çocukların erken yaşlarda kazanacakları bu düzen ile ileriki yaşlarda disiplini bir şekilde çalışmalarına ve sorumluluk sahibi olmalarına da yardımcı olacaktır.
Ödevlerini Yapmayan Çocuklar ve Çocukların Aileleri Arasındaki Yaşanan Durumlar Nelerdir?
Çocuğun ödev sorumluluğunun kazanımının yanı sıra ebeveynlerin ve ailelerin gerekli zaman ve gerekli koşullarda çocuklarına müdahale etmemeleri gerektiğini de farkında olmaları gerekmektedir. Ödevlerini yapmayan çocukların anne babaları ya da ebeveynleri çocuğunun düşük not alacağı kaygısıyla onun ödevini yapabilmektedirler. Anne babanın bu davranışı çocuğun “benim ödevlerimi yapan biri var”, “ben yapmasam da olur” düşüncesine sebep olur. Oysa ödevini yapmayan bir çocuğun sonucuna da katlanması gerekmektedir. Çocuğun yerine getirmek istemediği bir görev ya da ödev varsa ve öğrenci bunun sonucunda düşük not alacaksa almalıdır. Kısaca sonucuna katlanmalıdır.
Çocuğun verilen ödevini yapmaması, yapmayı reddetmesi, anne babaların çocuklarının yerine ödevlerini yapması birçok soruna zemin hazırlamaktadır. Okullarda öğrencilere verilen proje ödevleri çocukların ebeveynleri ile kaliteli zaman geçirmeleri ve beraber bir şeyler ortaya çıkarmaları bakımından önemlidir. Ancak proje ödevlerinde bile ödevin çoğunluğunun iyi olmaz kaygısı ile anne baba tarafından yapılması, çocuğun ileride ödev yapma konusunda sıkıntı yaşamasına sebep olacaktır.
Çocuklarda akademik başarı ve okul başarısı ödev yapmakla artmaktadır. Ancak ödevini yapmadığı için daimi olarak müdahale gören, ebeveynlerinden olumsuz tepki çocuklar okuldan uzaklaşırlar. Okula ve eğitime karşı ilgilerini kaybederler.
Çocukların okulu sevmesi son derece önemlidir. Çocukların okula karşı ilgilerini kaybetmemeleri adına anne ve babaların çocuğun ders çalışmaması karşısında sergileyecekleri tutum belirleyici olmaktadır. Çocuklar bir defa programlı bir çalışma disiplini kazandığı takdirde, çocuk ödeviyle baş başa bırakılmalıdır ve yalnızca yardım talebinde bulunduğunda yardımcı olunmalıdır.
Ders Çalışma Ortamı Nasıl Düzenlenir? Ders Çalışmadan Önce Ön Hazırlık Nasıl Yapılır? Ders Çalışma Ortamını Nasıl Düzenlerim?
Ders çalışma ortamı nasıl düzenlenir? Ders çalışmadan önce ön hazırlık nasıl yapılır? Ders çalışma ortamını nasıl düzenlerim? sorularına sizler de cevap arıyorsanız, tüm cevaplar makalemizde…
Ders çalışma ortamı öğrencinin ders çalıştığı fiziksel ortam anlamına gelmektedir. Bu fiziksel ortam kütüphane, oda ve dersin çalışıldığı masa anlamına gelir.
Ders çalışma ortamının düzenlenmesi öğrencinin ders çalışma ve ödev yapma sırasındaki dikkati ile konsantrasyonunun artırması ve sürdürülebilmesi için, çalışma isteğinin yine aynı şekilde artırılması ve sürdürülmesi için gereklidir.
Ders çalışma ortamının ısısı ve ışığı iyi ayarlanmış bir oda ya da çalışma masası olması önemlidir. Düşük oda ısısı öğrenci odaklanma eksikliği yaşayabilir. Yüksek ısıya sahip odada ise öğrenci uykuya meyilli olur, uyarılmışlık hali düşer. Yine ışığın yetersizliği durumunda öğrenci odaklanma eksikliği yaşar. Çok parlak ışık ise öğrencinin dikkat dağınıklığı yaşamasına ya da aşırı uyarılmasına neden olabilir.
Ders çalışma ortamı sessiz olmalıdır. Dışarıdan gelen seslerin ve uyarıların eksilmesi ile öğrencinin odaklanması artar. Ders çalışma ortamında tablet, telefon, televizyon gibi teknolojik cihazların olmaması ve öğrencinin mümkün olduğunca dersle ilgili uyaranların çalışma ortamında olması gerekir.
Ders çalışma ortamında çalışılan masanın düzenli temiz ve ders ile ilgisi olmayan materyallerden arındırılmış olması, öğrencinin motivasyonunu artırmakta ve dikkat süresinin uzun olmasını sağlamaktadır.
Ders çalışma ortamında ders çalışma sırasında kullanılan masa ve sandalyenin yüksekliğini de dikkat edilmelidir. Ders çalışma ortamında ders çalışmaya başlamadan önce dersle ilgili uyarıcıların beyne gönderilmesi ile beyin öğrenme amacını belirler ve hazırlanır. Ders çalışma ortamının hazırlanması öğrenme verimini konsantrasyonunu öğrenme hızını artırmaktadır. Bu bakımdan ders çalışma ortamının uygun şartlarda olması öğrencinin öğrenme kalıcılığını artırır. Öğrenci başarılı olmanın tadına varır.
Okuduğunu Anlama Stratejisi Nedir?
Okuduğunu anlama stratejisi öğretmenlerin öğrencilerine nasıl yapılacağını anlatması gereken bir stratejilerden biridir. Okuduğunu anlama stratejisi ile öğrenci okuma parçalarını çok daha rahat biçimde anlamaktadır. Okuduğunu anlama stratejisinin uygulanması ise şu şekildedir;
1. Göz gezdirme : Öğrenci okunacak olan materyalin öncelikle ana başlıklarını ve alt başlıklarına dikkat ederek gözden geçirir. Okuma parçasının hangi konu ile ilgili olduğunu tahmin eder.
2. Soru sorma : Öğrenci ana başlık ile alt başlıkları dikkate alır ve okuma materyali ile cevaplandırılabilecek soruları sorar.
3. Okuma : Öğrenci okuma materyalinde ana fikre dikkat eder ve sorduğu soruların cevaplarını araştırarak okuma materyalini derinlemesine okur.
4. Yansıtma : Öğrenci okuduğu metin hakkında düşünür ve okuduğu metnin görsel imajlarını beyninde oluşturmaya çalışır.
5. Bakmadan cevaplama : Öğrenci okuma materyalini ya da metni kullanmadan iki basamak olarak sorulan soruları, kendi kendine ya da bir başkasına yüksek sesle cevaplar. Okuma metninde bulunan önemli bilgi listelerini ve olayları ise ezbere sesli ya da sessiz olarak tekrar eder.
6. Yeniden gözden geçirme : Öğrenci okuma materyaline dönerek bilgiyi yeniden gözden geçirir ve beyninde organize eder. Okuma materyalinde hatırlayamadığı, anlayamadığı ya da cevaplamakta güçlük çektiği yerleri yeniden okur ve soruları tekrar cevaplar.
Okuduğunu anlama stratejisi ile öğrenci bilgiyi kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe geçirmektedir. Bilgi kolay bir biçimde hafızadan geri getirilebilir. Bu anlamda okuduğunu anlama stratejisi önemli bir etkinliktir
Çocuğunuza Nasıl Ödev Yaptırırsınız? Çocuğunuza Ödev Yapma Alışkanlığı Kazandırmanın Kolay ve Etkili Yolları Nelerdir?
Ödev yapmak çocuklar ve ebeveynler için hayli yorucu bir zaman dilimi haline gelebilmektedir. Özellikle anne baba baskısıyla bu zaman dilimi çocuklar için zorlayıcı bir hale gelmektedir. Ödev yapmak çocuklar ve aileler arasında bir çatışma haline dönüşebilmektedir.
Çocuklar ödev yapmayı ödevin içeriğini, ödevin verildiği konuyu anlamadıkları, hangi ödeve nereden başlayacaklarını bilmedikleri ya da ödev süresinin ne kadar olacağını tahayyül edemedikleri için ödev yapmaya karşı direnç göstermektedirler. Hiçbir çocuk belirsizliği sevmez. Bu anlamda ödev yapmak ve ödeve ayrılan süre çocuklar için ilk başlarda çoğu zaman belirsiz bir konumda olmaktadır. Çocukları ödev yapmaktan asıl uzaklaştıran bu konulardır.
Çocuğa ödev yapma alışkanlığı nasıl kazandırılır? ve Çocuğa ödev yapma alışkanlığı kazandırmanın etkili ve kolay yolları nelerdir?sorularının cevabı makalemizde…
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödeve başlama saati belirlenmelidir.
Ödev yapma alışkanlığı için ödeve başlama saatinin belirlenmesi, ödev yapma alışkanlığı için ilk maddedir. Çocuk okuldan ya da okuldan sonra yaptığı özel aktivitelerden sonra eve geldiği saat saat belirlenmelidir. Bu saatten sonra çocuğa bir dinlenme payı bırakılmalıdır ve daha sonra ödeve başlama saati belirlenmelidir. Bu genellikle çocuğun eve gelişinden yarım saat ya da 45 dakika sonrasına denk gelir.
Çocuğun belirli günlerde aktiviteleri olabilir ; örnek verecek olursak çocuk pazartesi çarşamba cuma günleri okuldan eve saat 03:00'te geliyorsa ve salı perşembe günleri kendi seçtiği bir aktiviteye gittiği için akşam üstü 6’da geliyorsa pazartesi çarşamba cuma günleri çalışma saati saat 3:30 - 3:45, salı perşembe günleri 6:30 ya da 6:45 olarak belirlenmelidir. Akademik dönem içinde çocuğun her hafta planı aynı olmaktadır. Bu şekilde belirlenen gün ve saatlerde çalışma saati ve ödeve başlama saati belirlendiği şekilde günlük ödevlere başlamalıdır.
Ödev yapma alışkanlığı için kazandırmak ödev yapılacak alan belirlenmelidir.
Ödev yapma alışkanlığını kazandırmanın bir yolu da ödev yapılacak alanın belirli olmasıdır. Ödev yapma alanı çalışma alanı olarak da tanımlanabilir. Ödev yapılacak alan diğer bir deyişle çalışma alanı, sessiz ve çocuğun dikkatini dağıtıcı materyallerden uzak olmalıdır. Çocuğun ödev yapma alışkanlığı kazanması için ödev yapma alanının belirlenmesi ve düzenlenmesi gerekir.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödül yöntemi iyi bir seçenektir.
Çocuğunuza ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödül yöntemi iyi bir seçenektir. Çocuğa ödevleri zamanında ve tam olarak yaptığı için ödül vermek, ödevlerin tamamlanmadığı zaman ceza vermek yerine çok daha etkili olmaktadır. Ödev yapma alışkanlığı ödül ile olumlu hale getirilebilir. Ödül çocukta ayrıcalıklı bir durum kazanmak olarak algılanmaktadır. Bu ayrıcalık günümüz çocukları için sevdiği bir aktiviteyi belirli zaman dilimi içerisinde yapmak olabilir.
Çocuğa ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödevin tamamlanması ve sonuç olarak çocuğun ayrıcalık kazanabilmesi için ödev bitirme zamanının tanımlanmış olması gerekir. Ödevi bitirme zamanı çocuğun hızına göre belirlenmektedir. Her anne baba çocuğunun bir ödevi ne kadar süre içerisinde bitirebileceğini aşağı yukarı tahmin edebilir. Burada çocuğun ödevini tamamlaması için gereken süreyi iyi kullanması önemlidir. Çocuk ödeve geç başladığı zaman ya da ödevi yapmakta oyalandığı zaman ebeveynin kendisine ödül olarak vereceği ödülden mahrum kalacağını ya da ödev yaptıktan sonraki kendine kalan serbest zamanın kısalacağını bilmelidir.
Çocuğun okuldan geldikten sonra yaklaşık yarım saat ile 45 dakika arasında bir dinlenme zamanı olmalıdır. Ancak bu serbest zamanı olarak algılanmamalıdır. Bu bir dinlenme zamanıdır. Bu noktada, çocuğun ödevden önce istediğini yapmakta serbest olduğu bir serbest zaman oluşturulmamalıdır. Çünkü ödev sonrasında çocuğun ödülü ya da serbest zamanı almaya değecek bir durumu kalmaz. Çocuğun okuldan ya da aktiviteden geldikten sonra dinlenme zamanını serbest zaman olarak algılayıp uzun tutması sonucunda çocuğun ödeve başlaması da oldukça zor olmaktadır. Ödev bitirildikten sonra serbest zamanın ona kalacağı fikrinin oluşması, çocukta duygularını, davranışlarını kontrol etmeyi öğrenmesini ve özellikle akademik eğitim döneminde zaman yönetimi yapmayı öğrenmesine yardımcı olmaktadır.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için günlük ödevin ne olduğu ve hangi zaman dilimi içinde yapılması gerektiği belirlenmelidir.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için günlük ödevin ne olduğu ve hangi zaman dilimi içinde yapılması gerektiği belirlenmelidir. Ödev saatinde ödevin planlanması önemlidir. Çocuklar genellikle ödeve nereden başlayacaklarını, ödevin ne kadar süreceğini ya da ödeve ne zaman ara verebileceklerini bilmedikleri takdirde ödevi gözlerinde büyütürler ve ödev yapmaya direnç gösterebilirler. Bu aşamada her gün ödevini sırayla bir yere yazmak çocuk için belirleyici olmaktadır.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödevin ne zaman bitmesi gerektiği belirtilmelidir.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödevin ne zaman bitmesi gerektiği belirtilmelidir. Bunun için bir zaman dilimi belirlenmelidir.
Belirsizlik durumu içinde olan çocuk ödev yapmaya direnç gösterir. Bu bakımdan özellikle ödev yapma ile ilgili hedeflerin somut olmasına özen gösterilmelidir. Konu tekrarlarından sonra matematikten işlenen konulardan 20 soru çözmek, Türkçe kitabından 4 sayfa okumak gibi belirleyici hedefler çocuğun ödev yapma alışkanlığını kazanması anlamında daha yardımcı olmaktadır.
Ödevlerin yapılması sırasında bir ödevden diğer ödeve geçiş arası 5 dakikadan fazla olmamalıdır. Bu minik arada çocuk su içebilir, ufak tefek bir şeyler atıştırabilir ya da anne babasıyla küçük bir sohbet edebilir.
İlkokul 3. sınıf kademesinden sonra çocukların ödev yaparken ebeveynlerinden her soru için destek alması ödev saatini uzatmakta ve bu durum çocuğun ödev yapma verimliliğini düşürebilir. Bu aşamada çocuğun yapamadığı sorularını yanına ufak bir işaret koymasını daha sonra bu soruya tekrar dönmesini, soruya ödev sonrasında beraber bakabileceğinizi ya da öğretmene sorması gerektiğini söylenebilir. Çocuk her ödevi tamamladığında ödevin yanına yıldız, kalp gibi bir işaret koyulması hedefin tamamlandığını belirtmektedir ve tüm çocuklar belirlediği hedefe ulaşmaktan mutluluk duyar.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödevin ödev kontrolünün yapılması son derece önemlidir.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödevin ödev kontrolünün yapılması son derece önemlidir. Ebeveynin zamanı dahilinde çocuğu ile beraber ödevin kontrol edilmesi, ödev yapma alışkanlığını destekleyici niteliktedir. Öğretmenlerin ise çocuğun yaptığı ödev hakkında geri bildirim ile ebeveyni bilgilendirmesi çocuğun ödev yapma alışkanlığını geliştirmesi, doğru ya da yanlış yaptığını öğrenmesi bakımından önemlidir. Ödev kontrolü çocukların ödevlerini boşu boşuna yapmadığını belirten bir kontroldür.
Çocuğun ödevini zamanında yapmadığı, eksik yaptığı ya da çok oyalandığı için eksik bıraktığı durumlarda öğretmeninden özür dilemesi ve ödevi yapmadığına dair bir açıklama yapması çocuğun sorumluluk alması adına uygun bir davranıştır. Çocuğun eksik bıraktığı ödevler ödevsiz günde tamamlanabildiği gibi hafta sonu ödevlerine de eklenebilir. Bu şekilde çocuk ödev yapmama davranışının sonucunu da öğrenmiş olur.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödev rutinleri oluşturulmalıdır.
Ödev yapma alışkanlığı kazandırmak için ödev rutinleri oluşturulmalıdır. Ödev rutinlerini oluştururken çocukla beraber yapılması, ödev yapma alışkanlığının anlaşarak yapılması çocuğun sorumluluk almasını ve anlaşma konusuna uyumunu artırmaktadır.
Ödev yapmanın faydaları nelerdir?
Yapılan araştırmalar çocuğun ödev yapma alışkanlığını kazanması, ödev yapması ile akademik anlamda başarının arttıracağını belirtmektedir. Çocuğun okulda öğrendikleri ödev ile pekişir. Bilgiler kalıcı hale gelir.
Ödev yapmak gerek okul sınavlarına, gerek ulusal anlamda yapılan sınavlara çalışmayı da kolaylaştırmaktadır.
Ödev yapmak çocuğun sadece akademik anlamda başarılı olmasını sağlamaz. Bunun yanında çocuğun ödev yapması organize olabilme, öncelik belirleme, çalışma becerilerini geliştirme, zaman yönetimi, zamanı iyi kullanabilme ve bunu bir alışkanlığa dönüştürme olarak algılanmalıdır. Özellikle lise çağındaki çocuklar kendi kendilerini yönetebilmelidirler. Üniversite hazırlık dönemi gibi hayatlarını şekillendirecekleri bir dönemde ödev yapma sorumluluğunu küçük yaşlarda kazanan öğrencilerin, bu dönemde daha kolay sorumluluk almakta ve aldıkları sorumluluğu etkili bir şekilde yerine getirebilirler ve yönetebilirler. Ödev yapma ve çalışma alışkanlığı kazanması çocuğun isteklerini, duygularını ve dürtülerini yönetme becerisini de geliştirir. Çocuğun davranışları üzerindeki kontrolü artar.
Ödev yapma sırasında çocuğa nasıl yardımcı olunmalıdır?
Ödev yapma sırasında çocuğa yardımcı olmak, çocuğun yapacağı ödevle ilgili bilgilendirilmesini, bilgiye nasıl ulaşabileceğinin anlatılması, kitaplardan ve kütüphane imkanlarından nasıl faydalanacağının gösterilmesi, bilgilendirilmesi, araştırma yapmaya teşvik edilmesi bu konuda ona rehberlik edilmesi ve ödev yapma alışkanlığını kazanana kadar ona bu konularla ilgili destek sağlamakla mümkündür. Ödev yapma alışkanlığını kazanmak bir süreçtir ve bu sürecin ebeveynler tarafından etkili bir şekilde yürütülmesi önem taşır. Çocuğun ödev yapma alışkanlığı kazanması ile bilgiye ulaşması, bilgileri edinmesi ve öğrendiği bilgilerin kalıcı olması mümkün olmaktadır. Ödev yapma alışkanlığını kazanan bir çocuk her ödev sonunda başarı duygusunu hisseder.
Çocuğun ödev yapması sırasında yapılacak yardımların belli bir ölçüsü ve yapılacak olan yardımın ölçüsünün de iyi belirlenmesi gerekir. Çocuğa ödev yapması sırasında hiç yardım etmemek, çocuğun karşılaşacağı herhangi bir zorluk karşısında ebeveynden destek alamayacağı mesajını verebilmektedir. Çocuğun ödevlerine çok fazla yardım etmek ise çocuğun ileri dönemlerde yapması gereken görevlerden sıkılıp yapmamasına, görev ve sorumluluklardan kaçmasına sebebiyet verebilir.
Çocuğun ödevlerine çok fazla yardım etmek çocuğu sorumsuzluğa, tembelliğe ve rahatlığa teşvik etmektir. Çocukların ödev yapması sırasında anne babalar kalemi eline almamalı ve onun yerine yazmamalıdırlar. Özellikle küçük yaşlardaki çocuklar yazmaktan yorulabilirler. Bu durumda ebeveynler, çocukları yerine ödevleri tamamlamamalıdırlar. Çocuk yorulduğunda kısa bir mola vermek ve yine devam etmek çocuğun düzenli çalışma alışkanlığı kazanabilmesi için de uygun bir yöntemdir. Mola süreleri çocuğun yaşı ile orantılı olmalıdır.
Ebeveynler çocuklarına ödev ders yapma alışkanlığını nasıl kazandırırlar?
Ebeveynler çocuklarına ödev ders yapma alışkanlığını nasıl kazandırırlar? sorusunun yanıtı aslında son derece kolaydır. Çocukların ödev ders yapma alışkanlığını kazanmaları bir süreçtir ve bu süreç sabır gerektirir. Çocuklara ödev ders yapma alışkanlığının kazandırılması günlük rutinlerin içinde olmalı ve ebeveyn tarafından bu rutin süreç uygun şekilde yönetilmelidir.
Çocukların ödev ders yapma alışkanlığını kazanmaları için ödev ders yaptıkları alanın her gün aynı olması ve çocukların bu alanda ödev ders yapması gerekir. Ödev ders yapma alışkanlığını oluşması için bu önemli bir detaydır.
Çocukların ödev ve ders yapma alışkanlığını kazanmalarında çalışma ortamında çocuğun dikkatini dağıtacak oyuncak, tablet, televizyon, akıllı telefon gibi materyallerin olmamasına özen gösterilmelidir.
Uygunsa çocuğa ait bir oda, çalışma masası ve çalışma ortamı hazırlanmalıdır. Çocuğa ait çalışma odasının, çalışma masasının ve çocuğun kitaplarını koyabileceği bir kitaplığının olması çocuğa sorumluluk duygusu verir, aidiyet duygusu kazanmasını sağlar.
İlkokul kademesindeki çocuklar ödev ders yapmadan önce oyun oynamak, televizyon ya da tablet izlemek isteyebilirler. Bu noktada çocuğun ödevlerini bitirdikten sonra oyun oynayabileceği, televizyon ya da tablet izleyebileceği(sınırlı sürede) söylenmeli ve bu konuda özenli ve kararlı olunmalıdır.
Ebeveynler çocuklarına ödev yapma alışkanlığını kazandırma sırasında hangi davranışları yapmamalıdırlar?
Ebeveynlerin çocuklarına ödev yapma alışkanlığını kazandırma sırasında yapmamaları gereken davranışlar bulunur. Bu davranışlardan en önemlisi ebeveynin çocuğun ödevlerine yardım etmek maksadıyla onun ödevlerini yapmamasıdır. Aynı şekilde ebeveyn çocuğunu, ödevini yaptı diye ödüllendirmemelidir. Ödev ders yapma alışkanlığı bir sorumluluktur ve erken yaşta kazanılması çocuğun geleceği bakımından önem taşır. Ödüller ancak çocuğun başarıları karşılığında verilmelidir.
Çocuk ödevini tam yapmadıysa ya da özensiz bir biçimde yaptıysa ebeveynin yumuşak bir dille nasıl yapması gerektiğinin anlatılması önemlidir. Ödev ders yaptıktan sonra ebeveyn ile beraber olarak yapılan kontroller, bu kontrollerde ebeveynin sabırla çocuğa yanlış ya da düzensiz yaptığı bölümleri anlatması ve yeniden yapması için uygun bir şekilde teşvik etmesi de önemli detaylardandır. Çocukların ödev ders yapma alışkanlığı kazanmaları ebeveyn tarafından yönetilmesi gereken önemli, sabır isteyen bir süreçtir.
Çocukların Ödev Ders Yapma Alışkanlığı Kazanmalarında Ebeveynlere Öneriler
Çocukların ödev ve ders alışkanlığı kazanmalarında ebeveynlere büyük görevler düşüyor. İşte çocukların ödev ve ders alışkanlığı kazanmalarında ebeveynlere öneriler:
Uygun Çalışma Ortamı Hazırlayın
Çocuğunuz için uygun bir çalışma ortamı hazırlamak, çocuğun ödev ve ders alışkanlığı kazanmalarının ilk adımıdır. Ebeveynler çocukları için elverişli çalışma ortamı hazırladıktan sonra ihtiyacı olan kırtasiye ve kitap desteğini sağlamalıdırlar.
Beraber Zaman Çizelgesi Hazırlayın
Çocuğun ödev ve ders alışkanlığı kazanmalarında ders çalışma programı ya da zaman çizelgesine ihtiyaç duyulur. Ebeveynler ilkokul kademesindeki çocukları ile ev ödevi yapma, kitap okuma gibi zamanları beraber hazırlamalılar. Sonraki kademelerde ise ebeveynler çocuklarının günlük ve haftalık ders programına uymalarına dikkat etmeliler. Hazırlanan bu programa ve zaman çizelgesine bağlı kalmasına özen gösterin ve ödev ders yapma ile ilgili ertelemelere engel olun
Kısa Süreli Molalar Vermesine İzin Verin
Çocuğa ödev ve ders yaparken kısa süreli molalar verilmeli, bu molalarda çocuk biraz dinlenmeli ve yeniden çalışmak için enerji toplamasına izin verilmelidir. Çocuğun ev ödevleri çok uzun ise ders ödev yapma süresinde ara verilerek dersten sıkılması önlenir. Ödev çok uzun ise, verilen ödevi küçük parçalara bölmek de mümkündür. Çocukların dikkat ve konsantrasyon sürelerinin göz önünde bulundurulmalı, yaşa göre mola süresi ve çalışma süresi belirlenmelidir. Bunun için okul öğretmeni ile görüşmeler yapılabilir.
Yol Gösterici ve Destek Verici Bir Davranış İçinde Olun
Çocuğun ödev ders yapma süresi içinde ve sürecin sonunda ebeveynin çocuğa yaklaşımı kritik bir detaydır. Ebeveynler süreç içinde ve süreç sonunda çocuğa olumsuz davranış ve tutumda bulunmamalıdırlar. Bunun yanı sıra çocuğa karşı gösterilen aşırı ilgi ya da ilgisiz davranışlar, çocuğun arkadaşları ile yapılan karşılaştırmalar, baskıcı yaklaşımlar çocuğun derslerden soğumasına, ödev ve ders yapma sırasında kaygı yaşamasına neden olmaktadır.
Çocuğun öğrendiklerinin gerekli olduğu bilincini aşılanmalıdır. Çocuğun ödev ders yapma süresi içinde ve sürecin sonunda ebeveynin yol gösterici ve destek verici bir tutum içinde olması öğrenci mutluluğunu dolayısıyla motivasyonunu sağlar. Öğrenci yaptığı ve yapacağı ders ve ödevlerden keyif alır, zaman içinde ödev ders yapma alışkanlığı kazanır.
Sorumluluklarını Yapması Konusunda Teşvik Edici Olun
Ebeveynler çocukları ile daima olumlu iletişim içinde bulunmalı, okulda arkadaşlarıyla neler yaptığı, gününün nasıl geçtiği, neler öğrendikleri sorulmalı, ebeveyn kendisinin de gün içinde neler yaptığından bahsetmelidir. Bunu yapmaktaki amaç aslında ebeveynin gün içinde yapması gereken sorumlulukları farkettirmeden çocuğa anlatması ve çocuğun sorumlulukları yapması konusunda teşvik edilmesidir.
Onun Başarısını Yakalayın, Olumlu Tepkiler Verin ve Cesaretlendirin
Çocuğun ödev ders yapma süresi içinde ve sonunda ebeveyninden olumlu dönüt alması, onun çalışma isteğini artırır. Olumlu dönütler, aferin, çok iyi gidiyorsun, zorlanıyor olabilirsin ama başaracağına inanıyorum, çok güzel yapıyorsun bu şekilde ödevini bugün bitirirsin, bu bölüme bir daha göz at istersen, şeklinde olabilir. Çocuğun ebeveyninden yardım alması için yüreklendirici olunmalıdır.
Ödevlerini Kontrol Edin ve Ödev Bitiminde Takdir Edin
Ebeveynler çocuklarının yaptıkları ödevleri kontrol etmeliler. Ödev kontrolünde çocuğa yaptığı hataları görme, eksikleri varsa tamamlama ve yanlış yaptığı noktaları düzeltme fırsatı verilir. Ödev ve ders tamamlandığında çocuğun takdir edilmesi, onun özgüvenini okşar, öz disiplininin gelişmesine yardım eder.
Öğretmenleri ile Paylaşımcı olun, Fikir Alışverişinde Bulunun
Ebeveynler eğitim öğretim süreci içinde çocuğun öğretmenleri ile düzenli olarak görüşmeli, ders çalışma ve ödev yapma ile ilgili beklentilerini paylaşmalıdır. Ödev ders yapma süreci ile ilgili olarak göstermesi gereken tutum ve davranışları öğretmene danışabilmeli, çocuğuna bu süreçte nasıl yardımcı olması gerektiğinin bilgisini alabilmelidir.
Düzen Oluşturun
Çocuklar erken yaşlarda iç dünyalarını düzenlemekte zorluk çekebilirler ve bu bakımdan dış dünyalarının düzenlenmesine ihtiyaç duyarlar. Çocuğunuza düzen oluşturmak, onunla beraber listeler hazırlamak, tekrarlar yapmak, kurallar koymak, hatırlatmalarda bulunmak, yönlendirmeler yapmak, sınırları belirleyerek bir düzen oluşturmak çocuğun hem dış dünyasını düzenlemesine yardım eder, hem de ödev ve ders alışkanlığı kazanmalarına yardımcı olur.
ÖDEV YAPMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR?
ÖDEV YAPMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR?
ÖDEV YAPMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANILIR?