ÖN KAYIT
TÜRKÇE DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR? TÜRKÇE DERSİ NASIL ÇALIŞILMALIDIR?

 

TÜRKÇE DERSİNE NASIL ÇALIŞILIR? TÜRKÇE DERSİ NASIL ÇALIŞILMALIDIR?

 
Türkçe Dersine Nasıl Çalışılır, Türkçe Dersi Nasıl Çalışılmalıdır; Her dersin çalışma yöntemi ve test çözme tekniği birbirinden farklıdır. Türkçe,dersine nasıl çalışılması gerektiği ile test ve sınav sorularının nasıl çözülmesi gerektiği konusunda dikkat edilmesi gereken noktalar bulunuyor. Bu makalemizde; Türkçe dersine nasıl çalışılır?, Türkçe dersi nasıl çalışılmalıdır? sorularının cevapları bulunuyor. 
 
Türkçe dersine nasıl çalışılır? ve Türkçe dersi nasıl çalışılmalıdır? sorusunun cevabı için makalemizi okuyabilir, Türkçe dersinde başarılı olmak için önerilerimizi gözden geçirebilirsiniz. 

Türkçe dersine nasıl çalışılır sorusu öğrenciler için arama motorlarında en fazla sorulan soruların başında gelmekte. Türkçe dersinde öğrencinin öğretmeni dikkatli bir şekilde dinlemesi ve öğretmenin önemli bulduğu noktaları, uyarılarına dikkate alması son derece önemli bir detaydır. Öğretmenin konuyu anlatması sırasında öğrenci düzenli olarak not tutmalıdır.  Not tutma sırasında ise öğrenci önemli yerlerin altını çizmelidir. Türkçe sorularının büyük bir kısmı dil bilgisi sorularından oluşur ve dilbilgisinde konuları birbirine bağlı ardışık bir şekilde ilerler. Bir dilbilgisi konusunu tam olarak öğrenmeden diğerine geçmek ikinci konunun iyi bir şekilde anlaşılmamasına sebep olabilir. Burada önemli olan öncelikle Türkçe dersine çalışırken dil bilgisi konularının anlaşılmasıdır. Dilbilgisi konularının anlaşılması gelecek Türkçe konularının da daha iyi anlaşılmasını sağlar.
 
Türkçe dersi öğrencinin anlama ve konuyu yorumlama gücünü geliştirir. Bu bakımdan Türkçe dersinde başarılı olan bir öğrenci diğer derslerinde de başarılı olur. Türkçe dersindeki başarı diğer dersleri de olumlu yönde etkilemektedir. 
 
Türkçe dersinde anlama, anladığını yorumlama becerisini geliştiren en büyük alışkanlık kitap okuma alışkanlığıdır. Türkçe dersine nasıl çalışılır sorusunun cevabı kitap okuma alışkanlığı ile de bir bakıma verilmiş olur. Çünkü kitap okuma alışkanlığı ile doğru okuma, okuduğunu doğru anlama, anladığını yorumlama becerisi zaman içerisinde gelişir. Öğrencinin sınavlarda sınav sorularını doğru okuması ve doğru anlaması, yoruma açık olan soruları doğru olarak yorumlaması ve özellikle paragraf sorularında muhakeme yapabilmesi kitap okuma alışkanlığı ile paralel bir şekilde ilerlemektedir.

 

 
 
Türkçe dersini çalışırken ve kitap okurken özellikle okuma anlama yorumlama hızını arttırmaya yönelik çalışmalar yapılmalıdır. Kitap okuma sırasında anlamaya yorumlamaya yönelik ve hızını arttırmaya yönelik çalışmalar yapması ile Türkçe dersi ile ilgili soru çözümlerinde, deneme ve genel sınavlarda öğrenci yüksek başarı elde eder.
 
Türkçe dersindeki sorular okuduğunu anlama, yorumlama, muhakeme sorularından oluşur. Türkçe dersinde başarıyı yakalamak için kitap, dergi, gazete ve makale okunmalıdır. Bu yayınların düzenli bir şekilde okunması türkçe dersine ve türkçedeki yorum sorularının anlaşılmasına inanılmaz bir katkı sağlar. Türkçe dersinde yeni öğrenilen konular ile ilgili alıştırmalar yapılmalı deneme testleri çözülerek sınav sorularındaki pratiklik artırılmalıdır. 
 
Paragraf soruları genellikle hayli uzun olmaktadır. Özellikle yeni nesil soru tarzı dediğimiz soru kalıplarında paragraf ve türkçe soruları öğrencilerin zamanının büyük bir kısmını almaktadır. Okuma hızı, okuduğunu anlama ve yorumlayabilme bu devrede önemli bir noktadır. Öğrenciler Türkçe paragraf sorularını yapmaktan sıkılabilir.  Ancak paragraf sorularında soru arasına cevaplar gizli olarak yerleştirilebilmektedir. Paragraf sorusunu doğru okumak, iyi anlamak ve doğru olarak  muhakeme yapılması ile sorunun doğru cevabı daha kolay bulunur.
 
Kitap okumak paragraf sorularının çözümünde soruların doğru olarak çözülebilmesi için en önemli ayrıntıdır. Paragraf sorularında öncelikle soru kökünü okunur. Soruda ne istenildiği kavranmalı, sonrasında paragraf ve şıklar okunmalıdır. Paragrafın iyi okuması, iyi anlaşılması ile soru kökünde istenilen bilgiye ulaşılır. Paragraf sorularında soru kökünde anafikir istendiği takdirde, genellikle paragrafın sonuna ya da başına bakılmalıdır. Paragraf soruları eğer yanlış yapılıyorsa, doğru cevap göz önünde bulundurularak yanlışın neden yapıldığı araştırılmalıdır.
 
Sözcüklerle ilgili sorularda kelime tek başına düşünülmemeli, kelime cümle içinde anlamlı bir hale geldiği için bütünsel olarak düşünülmesi gerekmektedir. Anlama ilişkin sorularda ise cümlenin anlamı ve cümlenin çerçevesi çok iyi belirlenmeli, cümle ve soruda istenilen bilginin ve düşüncenin dışına çıkılmamalıdır. 

 
 
 

Türkçe Dersi Nasıl Çalışılmalıdır?

 
  • Türkçe dersinde başarılı olmak için ilk kural düzenli olarak her gün kitap, dergi, gazete, roman, şiir, öykü ve makale okunmalıdır. 
 
  • Türkçe dersini çalışırken anlama ve yeteneğinin ve yorumlama yeteneğinin gelişmesi için farklı alanlarda yayın okumaya özen gösterilmelidir.
 
  • Türkçe dersinde işlenen bilgilerin ve konuların güncel kalması amacıyla dersler muhakkak düzenli ve belirli aralıklarla tekrar edilmelidir.
 
  • Türkçe dersinde paragraf sorularının çözümünde önce soru kökü okunarak, istenilen bilgi net olarak anlaşılmalıdır. Soruda ne istenildiği anlaşılıp kavrandıktan sonra paragraf ve şıklar okunmalıdır.  Son olarak cevapların okunması ile paragrafın dikkatli ve hızlı bir biçimde üzerinden geçilir.
 
  • Paragrafın anlayarak okuması, iyi anlaşılması ile soru kökünde de istenilen bilgiye ulaşılır. Böylece doğru sonuca daha hızlı bir şekilde ulaşılır. Paragraf sorularında yanlış yapılıyorsa, doğru cevap göz önünde bulundurulur ve neden yanlış yapıldığı araştırılmalıdır.
 
  • Türkçe dersinde şiir tahlilleri önemli yer tutmaktadır. Bu bakımdan türkçe dersine aynı diğer derslerde olduğu gibi hazırlıklı olarak gelinmeli, öğretmenin verdiği şiir tahlilleri incelenerek yapılmalıdır. 
     
Bu makalemizde Türkçe  dersine nasıl çalışılır? ve Türkçe  dersi nasıl çalışılmalıdır? sorularını sizler için cevapladım.

 

 

PARAGRAF SORULARINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR

 
Öğrenciler paragrafın konusu ile ilgili ön yargıya sahip olabilmektedirler. Öğrenci bir paragraf konusunda konu ile ilgili hiçbir bilgiye sahip olmayabilir. Ancak bu bir sorun değil. Paragraf sorusunu çözmek için gerekli olan tüm bilgiler metninin içerisine yerleştirilmektedir. Paragraf sorularının içindeki bilgilerden yola çıkarak soru çözülmeye çalışılır. 
 

TYT AYT YKS TÜRKÇE PARAGRAF SORULARI

 

Paragraf Sorularında Öğrenci Zayıf Noktalarını Belirlemelidir

 
Paragraf sorularının çözümünde öncelikle öğrencinin zayıf olduğu taraflarını belirlemelidir. Paragraf sorularında eksik olunan konuların ne olduğu, hangi konuda eksik olduğu belirlenmezse öğrenci ne yapacağını bilemez ve gereksiz birçok şeyle vakit kaybeder ve paragraf sorusunu çözemediği için moral bozukluğu yaşayabilir.
 
Paragraf sorularında eksik olunan yönü belirlemenin en kolay yolu ise soru çözmektir. Öğrenci paragraf sorusu çözerek kendini bu sorulara alıştırır. 
 
Paragraf sorularını çözerken öğrenci yorum yapmakta zorlanıyorsa bu öğrencinin eksik noktasıdır ve yoruma dayalı sorular çözmelidir. Öğrenci paragraf sorularında yoruma dayalı soruları daha fazla çözerek zayıf yollarının yönlerini bilir, tamamlar, anlama ve yorum yapma kabiliyetini geliştirmek için soruları ve cevapları doğru olan kaynaklardan soru çözmelidir.


 
 

Her Gün Türkçe Paragraf Sorusu Çözülmelidir 

 
TYT AYT YKS Türkçe paragraf sorularında öğrenci her türlü paragraf soru tipine hazırlıklı olmalıdır. 
 
Türkçe paragraf sorularında hiçbir zaman önceki çözülen sorularla birebir aynı soru çıkmamaktadır ancak öğrenci paragraf soruları ile ilgili ne kadar çok alıştırma yaparsa sınavlarda da o kadar rahat bir şekilde yorum yapabilir ve soruları çok daha rahat bir biçimde çözebilir. 
 
Türkçe paragraf sorularını daha rahat anlamak, daha rahat yorumlamak için her gün paragraf sorusu çözülmelidir.
 
Türkçe paragraf soruları anlam bilgisine dayalı sorulardan oluşur. Geri kalan Türkçe soruları ise dil bilgisi sorularından oluşmaktadır.
 
TYT Türkçe'de başarı ve YKS Türkçe'de başarılı olmak için bolca kitap okunmalı paragraf sorularını doğru ve hızlı bir şekilde çözebilmek için anlam bilgisi sorularını çok iyi yapabiliyor olmak ve her gün belirli sayıda paragraf sorusu çözülmesi gerekmektedir. Kitap okumak paragraf sorularını anlamada ve çözmede öğrenciye en büyük yardımcı ve destektir.
 
İlk başta paragraf sorusu çözmek öğrenci için zor gelse de ilk başta az sayıda soru çözmek ve gün geçtikçe paragraf soru sayısını artırmak gerekir. İlk başta bile 10 tane paragraf sorusu çözdükten hemen sonra sınavlarda netlerin artması mümkün olacak bir şey değildir.
 
Türkçe paragraf sorularında hepsinde net yapmak bol bol pratik yapmak ile gerçekleşmektedir. Burada önemli olan öğrencinin pes etmeden her gün soru çözmeye devam etmesidir. Bu şekilde bir ilerlemeyle öğrencinin zamanla türkçe paragraf sorusu netleri artar ve kitap okudukça süre sıkıntısı yaşamaz.
 
Türkçe paragraf sorusu çözmek her ne olursa olsun asla bırakılmamalıdır. Öğrenci eğer paragraf sorusu çözmeyi bırakırsa, başladığı yere geri döne. Kısacası öğrenci önceki çabalarının boşa gitmemesi adına her gün paragraf sorusu çözmelidir.



 

Kitap Okumak Vakit Kaybı Olarak Görülmemelidir

 
Kitap okumak vakit kaybı olarak görülmemelidir. Türkçe ve diğer branşlar için son derece önemli ve gerekli olan kitap okumak asla bir vakit kaybı değildir. 
 
Odaklanma sorununu çözmede öğrenciye en fazla yardımcı olan eylem kitap okumaktır.  Kitap okuma hızı yavaşsa sınavlarda Türkçe dersi ile diğer derslerden soruları çözmekte sıkıntı yaşanabilir. Bir paragraf sorusu çözerken, paragrafın sonuna gelmeden baş tarafı unutulabiliyorsa o zaman öğrenci daha çok kitap okumalı ve zihin çalışmaları yapmalıdır. Yavaş okumak sınavlarda ciddi süre sıkıntılarına neden olur.
 
Sınavlara giren diğer rakip öğrenciler sınavı erken bitirip soruların cevaplarını kontrol ettiğinde, sonra özellikle paragraf sorularında soru yanıtlama hızı daha yavaş olan öğrenciler daha sorularını bitirmemiş olabilirler. Kitap okumak bu denli önemliyken; kitap okumak kesinlikle bir vakit kaybı değildir ve kitap okumak vakit kaybı olarak görülmemelidir.
 
Eğer öğrenci kitap okumak yerine soru çözerim daha iyi diye düşünüyorsa bu konuda yanılıyor olabilir. Gerek ders ile ilgili gerek ders dışı öğrencininilgisini çeken konularda kitap okuması hem derslerden ve ortamdan biraz uzaklaşmasını sağlar, hem de okudukça okuma hızını zamanla yükseltir.
 
TYT AYT YKS Türkçe paragraf sorularını çözerken öğrencilerin sıklıkla yaptığı hatalardan biri de soruyu dikkatli bir şekilde okumamaktır. Öğrenciler soru kökünü önce okumalı daha sonra paragrafı okumalıdır. benzer bir soru çözüldüğünde “bu diğer çözdüğüm sorularla aynı mantıkta bir soru” diyerek soruyu anlamadan çözmeye çalışması öğrencinin soruyu yanlış çözmesine neden olur. Genellikle paragraf sorularında meydana gelen bu olay öğrencinin soruyu yanlış yapmasına neden olmaktadır.
 
TYT AYT YKS Türkçe paragraf sorularını çözerken öncelikle soru okunmalı ve sorunun öğrenciden ne istediğini anlamaya çalışılmalıdır. Soru kökünde neyin kastedildiğini anladıktan sonra metne bağlı kalarak paragraf içerisinde ne istendiği anlaşılmalıdır. Metin okunduğunda ve anlaşıldığında kolaylıkla soru çözülebilmektedir.



 

 Dilbilgisi Ve Anlam Bilgisi Soruları Soruları Nasıl Çözülmelidir 

 
Dilbilgisi ve anlam bilgisi soruları soruları nasıl çözülmelidir ; dilbilgisi ve anlam bilgisi soruları sorularını çözmek için öncelikle Türkçe konularına genel olarak hakim olmak gerekir.
 
Dilbilgisi sorularını çözmek için öncelikle sırayla konulara çalışılmalıdır.Çünkü dilbilgisinde birbiriyle bağlantılı konular olmaktadır ve konular ilerledikçe dil bilgisi konularını anlamak ve öğrenmek gitgide zorlaşabilmektedir.  Dilbilgisi soruları paragraf soruları gibi yoruma dayalı değildir. Bu bakımdan tam olarak öğrenmeden diğer konuyu anlamaya çalışmak öğrenciler için zor olmaktadır. Tam öğrenmenin gerçekleşmesi özellikle dilbilgisi sorularında ve anlam sorularında son derece önemlidir.
 
Öğrenciler dilbilgisi ve anlam bilgisi sorularını daha rahat çözmeleri için bolca sonra görmesi gerekir.  Öğrenciler ne kadar çok soru çözerlerse, o kadar hızlı ve rahat bir şekilde Türkçe dilbilgisi ve anlam bilgisi sorularını çözebilirler.
 
Dilbilgisine ve anlam bilgisi soruları genel olarak yorum gerektirmediği için konuya hakim olan bir öğrenci dil bilgisi sorularını kolaylıkla çözer, süre sıkıntısı yaşamaz. Süre sıkıntısı yaşayan bir öğrenci dil bilgisi sorularını hızlı çözerek sınavda  zaman kazanabilmektedir.

 

 

Türkçe dersi çalışma teknikleri nelerdir? Türkçe dersi nasıl çalışmalısınız? Dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir

 
Türkçe dersi çalışma teknikleri nelerdir, Türkçe dersi nasıl çalışmalısınız sorusunun cevabı aslında birçok öğrencinin merak ettiği konuların başında gelir. İlkokuldan itibaren akademik hayatta Türkçe dersi anlam bilgisi ve paragraf soruları son derece önemlidir. Öğrencinin türkçe dersinde başarılı olması öncelikle sözel derslerde sonrasında sayısal derslerde başarılı olmasını olumlu yönde etkilemektedir. 
 
Türkçe dersi temel olarak dil ve anlam bilgisi olmak üzere iki ana konudan oluşur. Türkçe dersi kitap okumadaki en büyük gerekçelerden biridir ve okuma, anlama, yorumlama gücünü geliştirmesinden dolayı kitap okumak ve Türkçe son derece önemlidir. Türkçeyi bir bütün olarak kullanma öğrenme ve bu yolla bilgi edinerek analiz ve sentez yapabilme alışkanlığını kazanması için öğrencinin okuma dinleme yazma faaliyetleri ile kitap okuma alışkanlığını kazanması ve düzenli olarak kitap okuması çok önemlidir. 
 
Türkçe dersinin sözel derslerin yanı sıra diğer derslere de faydası vardır. Dilbilgisi soruları özellikleri genellikle bilgiye dayanmaktadır. Yoruma dayalı sorularda ise paragrafa bağlı kılınmalı öznel yorumlardan ve düşüncelerden kaçınmak gerekir. Soru kökünde istenen ifade dikkatli bir şekilde incelenmeli soru kökü muhakkak doğru olarak algılanmalı paragraftaki giriş, ana düşünce ve sonuç ifade eden ayrıntılara dikkat edilmelidir. Mecazi ifadelerle simge sözcükler dikkate alınmalıdır. Türkçe dilbilgisi soruları bilgiyeye dayanmaktadır. Bu bakımdan dilbilgisinin hemen hemen tüm kuralları bilinmeli, varsa konu eksikleri tamamlanmalı, değerler ve anlamlar iyi kavranmalı ve zengin bir kelime bilgisine de sahip olunmalıdır. Zengin kelime bilgisine sahip olmak için ise öğrencinin bol miktarda kitap okuması gerekir.
 
Türkçe sorularında kelimelerle ilgili sorularda  seçilen sözcüğün hangi anlamlarda da olduğunu belirleme, uygun sözcüğü seçme ve seçilen sözcüğünün yerinde kullanıldığının farkına varma, ya da sözcüklerin seçilme nedenlerini görebilme bu tür soruların doğru cevaplarını bulmak açısından önemlidir. Bu anlamda öğrencinin kelimelere aşina olması onun için bir avantajdır. Öğrencinin mümkün olduğunca fazla soru çözmesi, farklı kelimelere aşina olması ve kelimeler arasındaki ilişkileri çözmesi anlamında da yararlıdır.
 
Cümle sorularında anlatım ve anlam özelliklerini tanıma, cümlenin yapısını öğrenme, dilin işleyiş düzenine uygun cümle kurabilme, cümledeki ifade edilen yargıyı belirleme, cümlenin sesteşlik nedenini görme, cümle sorularının doğru cevabını bulma açısından da önemlidir.

 


 

Paragraf Sorularında Dikkat Edilmesi Gerekenler

 
Paragraf soruları öğrencilerin en fazla zorlandığını soruların başına gelir. Paragrafın ana düşüncesini veya yan düşüncesini belirleme, bunları birbirinden ayırma, ana düşünceyle yan düşünce arasındaki bağlantıları görebilme, düşünce biçimlerini tanıma, paragraf sorularında doğru cevabı bulma açısından da son derece önemlidir.
 
Paragraf sorularında paragrafın uzunluğu genel olarak öğrencilerin büyük bir kısmını korkutmaktır. Ancak paragraf sorularına okudukça ve doğru olarak cevapladıkça öğrencinin kendisine olan güveni artar. Paragraf sorularında mutlaka fazla soru çözmek ve bu sorunu anlatmak önem taşır.
 

Türkçe dersi nasıl çalışılır 
 

Öğretmen can kulağıyla dinlenmeli ve söyledikleri dikkate alınmalıdır. Sınıf içinde öğretmen tarafından belirtilen önemli yerler işaretlenmeli, anlatılanları zıtlıklar ve benzerlikler karşılaştırılmalıdır.
 
Türkçe dersinde konular basitten karmaşığa, bilinenden bilinmeyene doğru gider ve bu şekilde bir yol izlenir. Türkçe konuları birbirinden bağımsız değil tam aksine birbirine bağlı ve yığılımlı olarak ilerleyen bir derstir.
 
Türkçe konuları derste takip gerektiren bir derstir.  Öğretmen derste konuların ince ayrıntıları verir. Örneklerlemelerle dersi zenginleştirerek anlatır. Bu bakımdan özellikle örnekler üzerinde durulmalı ve verilmek istenen ayrıntı iyi öğrenilmelidir. 
 
Derste anlaşılmayan yerler muhakkak öğretmene sorulmalıdır. Türkçe sınavlarda soru sayısı en fazla ders olduğu için Türkçe dersine karşı önyargılı olunmamalıdır. Türkçe dersi çalışmalarında okulda anlatılan konular belirli dönemlerde tekrar edilmel,i işlenen konularda testler çözülmeli, yanlış cevaplandırılan ya da boş bırakılan sorulara geri dönerek doğru cevabı bulmaya çalışılmalı, yapılamayan sorular öğretmene sorularak tam öğrenme sağlanmalıdır.
 
Türkçe dersinde başarılı olmanın en temel unsuru çok okumaktır. Okuma eylemi yargı kavram düşünce düzeyinde bireysel gelişimi sağlayacak çalışmalarla anlama ve yorumlamayı artırmaya yönelik bir eylemdir. 



 

TYT TÜRKÇE KONULARI NELERDİR?
 

  • TYT Türkçe konuları şu şekildedir;
     
  • Sözcük Anlamı
     
  • Söz Yorumu
     
  • Deyim ve Atasözü
     
  • Cümle Anlamı
     
  • Cümle Yorumu
     
  • Paragrafta Anlatım Teknikleri
     
  • Paragrafta Konu-Ana Düşünce
     
  • Paragrafta Yapı
     
  • Paragrafta Yardımcı Düşünce
     
  • Ses Bilgisi
     
  •  Noktalama İşaretleri
     
  • Sözcüğün Yapısı
     
  • Sözcük Türleri
     
  • Fiiller
     
  • Sözcük Grupları
     
  • Cümlenin Ögeleri
     
  • Cümle Türleri
     
  • Anlatım bozukluğu 
 
TYT Türkçe konularına sıra ile ve düzenli olarak tekrar ederek çalışmak öğrenciler için daha etkili olmaktadır. Çünkü Türkçe yığılım gösteren bir şekilde ilerler ve önceki konular tam olarak öğrenilmeden diğer konulara geçildiği takdirde öğrenci zorlanır. Öğrenci bir konuyu tam öğrenmeden diğer konuya Türkçe dersinde asla geçmemelidir.



 

© Sınav Eğitim Kurumları 2022. Tüm hakları saklıdır.

 

Bunlara da göz atın!