WELL-BEING NEDİR?
Fiziksel ve bedensel dinginliği merkezine alan Well-being nedir? Well-being , bireyin fizyolojik, zihinsel ve romantik sağlığını bir tüm olarak ele alan bir kavramdır. Türkçede “iyi olma hali” olarak kabul edilir ve kişinin ömür standardını, huzurunu, enerjik ve sevinçli hissetmesini anlatım eder. İyi bir well being durumu bireyin hayatındaki pek oldukça alanı müspet bir biçimde etkiler. Bunlar içinde iş hayatı, toplumsal ilişkiler ve genel esenlik durumu yer alır.
Kişinin beden, ruh ve zihin dengesinin tam ve sağlıklı olması anlamına gelen Well being, bütünsel olarak bir “iyi olma hali” ya da “bütünsel esenlik” olarak adlandırılır. Son yıllarda hayatımıza giren ve adını sıklıkla duyduğumuz Wellbeing ile hem öğrenciler hem de çalışanlar iyileştirme çalışmalarına katılabilirler.
Well Being Uygulamaları Nelerdir?
Well-being uygulamaları içinde tertipli egzersiz, sıhhatli beslenme, meditasyon, soluk teknikleri, hobilerle zaman geçirme, kişiye özgü bakım rutinleri, müspet fikir teknikleri ve toplumsal aktivitelere katılma şeklinde olur. Örneğin spor aletleri ile meydana getirilen tertipli bir egzersiz rutini, bedensel sağlığı iyileştirebilir ve stres seviyelerini azaltabilir. Meditasyon ve soluk teknikleri ise zihinsel ve romantik sağlığı destekler. Sağlıklı beslenme, bitki çayı, yeşil çay ve naturel kozmetik mamüller de well being uygulamalarının oldukça önemli bir parçasıdır.
Well Being Uygulamaları Nasıl Yapılır?
Well-being terimini ele alırken ancak bedensel sağlığı değil, hem de ruhsal, mental ve toplumsal sağlığı da göz önünde bulundurmak gerekir. Bir ferdin well being durumu yüksekse bu onun hayatındaki stresle daha iyi başa çıkabildiği, genel hatlarıyla daha sevinçli olduğu ve esenlik problemlerine daha azca yatkın olduğu anlamına gelir. Well-being uygulamaları, bireylerin genel iyi oluş hallerini arttırmak için kullanılan muhtelif teknikler ve aktiviteleri anlatım eder.
Öğrencilerde Well Being
Öğrencinin İyi Olma Hali, kendisi, ailesi, ilişkileri, okul deneyimlerindeki olumlu tutum, ruh hali ve dayanıklılığı içermektedir. Öğrencilerin mutlu aynı zamanda doyurucu bir yaşam sürdürebilmeleri için gerekli olan bilişsel, sosyal, psikolojik, fiziksel işlerliği ve fiziksel becerileri ifade etmektedir. Burada fiziksel işlerlik ve fiziksel becerilerden Well being - İyi olma halinin öğrenilebilir ve öğretilebilir becerilerden olduğu sonucuna varılmaktadır.
Öğrenciye öncelikle farkındalık çalışmalarının yapılması ve farkındalık eğitiminin verilmesi yararlı olmaktadır. İyi olma hali nelerle ilişkilendirilebilir? Hayatta önceliklerimiz nelerdir? İyi olma halini belirleyen faktörler nelerdir?Amerika Birleşik Devletleri Berkeley Üniversitesinde bulunan Greater Good Science Center’da yapılan Well-being çalışmalarında merhamet, empati, bilinçli farkındalık, yaşam amacına sahip olma, bağışlama, farklılıkları kabul etme, sosyal bağlantılar ve yaşam anlamına sahip olma olduğu bulunmuştur.
Well-being ile hayatta karşılaşılan problemlere daha dayanıklı olarak yaklaşabilmek mümkündür. Herhangi bir problem ya da sıkıntı karşısında kırılmadan esneyebilmek için wellbeing yani iyi olma hali düzeyinde bilinçlenme sağlanır.
Uzmanlar akademik hayat boyunca öğrencilere verilen değerler eğitiminin, iyi olma haline dönüştürülmesi ve geliştirilmesi için çalışmaların artırılması gerektiğini belirtmektedirler.
İyi Olma Hali Neden Önemlidir?
İyi Olma Halinin;
- Öğrenme üzerinde pozitif ve doğrudan etkisi bulunmaktadır.
- Öğrencinin zorluklarla başa çıkmasında zihinsel ve fiziksel dayanıklılık sağlar.
- Performansın artırılmasına yardımcı olur.
- İyi olma halinde kullanılan stratejiler ileri dönemde de kullanılabilmektedir
- Stresi azaltıcı etkide bulunur ve varolan stresin yönetilmesinde kontrol mekanizmasının daha iyi çalışmasını sağlar.
Well Being Olanakları Nelerdir?
Well being ne demek sorusuna yanıt verdiğimize nazaran olanaklarından bahsedebiliriz. Well being olanakları, bireylerin iyi oluş hallerini arttırmak için erişebilecekleri kaynakları ve araçları anlatım eder. Bu olanaklar; şahsi bakım ürünleri, sıhhatli beslenme ürünleri, egzersiz ekipmanları, meditasyon ve mindfulness uygulamaları, ruhsal danışmanlık hizmetleri, sıhhatli ömür atölyeleri ve programları şeklinde oldukça muhtelif kaynakları içerebilir. Ayrıca well being olanakları hem de topluluğun sıhhatli ömür koşullarını destekleyen politikaları, programları ve hizmetleri de içerir.
Örneğin muhtelif spor aletleri, nebat çayları ve kozmetik ürünleri şeklinde ürünler insanların genel sağlığını ve ömür standardını çoğaltmak için kullanılabilir. Bunlar, insanların daha iyi bir ömür seçimi benimsemelerine destek olmak için çoğu zaman well being uygulamaları içinde yer alır. Sağlıklı bir ömür seçimi benimsemek, bedenin ve zihnin sağlığını sürdürmenin mühim bir parçasıdır. Bu, çoğu zaman ferdin fizyolojik aktivite seviyelerini çoğaltmak, dengeli ve besleyici bir rejim icra etmek ve stresi tedvir etmek anlamına gelir.
Well Being Faydaları
Okullarda "well-being" uygulamaları, öğrencilerin fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal iyilik hallerini desteklemeye yönelik programları içerir. Bu uygulamalar arasında mindfulness dersleri, sosyal-duygusal öğrenme programları, stres yönetimi atölyeleri ve fiziksel aktivite teşvikleri yer alabilir. Ayrıca, sağlıklı beslenme ve uyku düzeninin önemi gibi konularda bilgilendirme yapılabilir. Bu tür uygulamalar, öğrencilerin akademik başarılarını artırırken, genel yaşam kalitelerini de iyileştirir. Öğretmenler ve danışmanlar bu süreçte rehberlik eder.
Okullarda Well-being Uygulamaları
Okullarda well-being (iyi olma hali) uygulamaları, öğrencilerin genel sağlığını ve mutluluğunu artırmaya yönelik bütüncül programlar olarak tasarlanır. Bu uygulamalar, öğrencilerin duygusal, sosyal, fiziksel ve zihinsel sağlıklarını desteklemek amacıyla çeşitli faaliyetler içerir:
1. Öğrencilerin stres yönetimi, odaklanma ve duygusal dengeyi geliştirme çalışmaları
2. Sosyal Duygusal Öğrenme (SEL) Programları ile duygusal zekayı geliştiren dersler, empati, öz-farkındalık, ve çatışma çözme becerileri üzerine odaklanarak öğrencilerin sosyal ilişkilerini ve duygusal sağlığını güçlendirmeleri üzerine yapılan çalışmalar
3. Fiziksel aktivite ve spor ile günlük egzersiz programları, spor kulüpleri ve aktif oyun zamanları (fiziksel sağlık ve enerjiyi artırmak, aynı zamanda stresi azaltmak amaçlanır)
4. Sağlıklı beslenme programları ile sağlıklı atıştırmalıklar ve öğünler sunulması (Öğrencilerin sağlıklı beslenme alışkanlıkları geliştirmesini sağlanır)
5. Stres yönetimi ve rehberlik ile bireysel rehberlik ve danışmanlık hizmetlerin verilmesi (Öğrencilerin sınav stresi, sosyal baskılar gibi zorluklarla başa çıkma becerilerini geliştirmeleri amaçlanır)
6. Uyku ve dinlenme eğitimlerinde uyku düzeninin önemi hakkında eğitimler ve rahatlama teknikleri öğretmek. Yeterli uyku almanın akademik başarı ve genel sağlık üzerindeki olumlu etkilerini vurgulama
7. Doğa yürüyüşleri, çevre projeleri ve gönüllü faaliyetler gibi aktivitelerle öğrencilerin çevre ve toplulukla olan bağlarını güçlendirerek sosyal sorumluluk bilinci geliştirmelerini sağlama
Bu tür uygulamalar, öğrencilerin sadece akademik başarılarına odaklanmak yerine, genel sağlıklarını ve yaşam kalitelerini artırmayı hedefler. Bu sayede, okul ortamı daha destekleyici ve dengeli bir öğrenme alanı haline gelir.
Tüm bunlar, bireyin genel ömür standardını ve mutluluğunu artırmaya destek olur. Well-being yalnız psikolojik sağlığı değil, fizyolojik sağlığı da pozitif yönde etkiler. Beslenme düzeni ve spor rutini gösterilebilir. Well-being, ev-iş-ömür üçgeninde balans kurarak hayata daha olumlu yönde bakmanıza destek olur. Well-being uygulamaları daha pozitif düşüncelerle çevrili dinamik bir hayata geçiş yapılmasına yardımcı olur.

Kaynaklar
P.Martin, Öğrenilmiş İyimserlik, 2020
© Sınav Eğitim Kurumları 2021. Tüm hakları saklıdır.