MONTESSORİ NEDİR? | MONTESSORİ HAKKINDA HER ŞEY
Montessori Eğitimi Nedir?
"Eğitim,birinin aktardığı sözleri dinlemekten ziyade,çocuğun içinde bulunduğu koşulları
deneyimlemesi ile ilerleyen,doğal bir süreçtir "
Maria Montessori
Montessori eğitimi, İtalyan doktor ve eğitimci Maria Montessori tarafından geliştirilen bir eğitim yaklaşımıdır. Montessori eğitimi, çocukların kendi öğrenme yolculuklarını keşfetmelerine, özgüven, özerklik ve öz-disiplin geliştirmelerine odaklanır. Bu eğitim yaklaşımı, çocukların özgürce seçtikleri materyallerle kendi öğrenme hızlarına ve tarzlarına uygun olarak öğrenmelerini sağlar.
Montessori eğitimi, her yaş grubuna uygun olarak tasarlanmıştır ve genellikle 3 ila 6 yaş arası çocuklar için Montessori anaokulu veya Montessori okulu olarak uygulanır. Ancak Montessori eğitimi, ilköğretim ve ortaöğretim seviyelerinde de uygulanabilir.
Montessori eğitiminde, çocukların kendi öğrenme materyallerini seçer, kendi öğrenme hızlarına göre çalışır ve öğretmenler sadece rehberlik eder. Materyaller genellikle çocukların dokunarak, hissederek, gözlemleyerek ve keşfederek öğrenmelerine izin veren doğal ve elle tutulur materyallerdir.
Montessori eğitimi ayrıca, çocuklarda özgüven, işbirliği, etik, sosyal sorumluluk ve empati gibi becerilerini de geliştirmeyi hedefler.
Montessori Felsefesi Nedir?
Geleneksel anlayıştan çok farklı olan Montessori eğitim felsefesinde çocuğun kendine yeterli bir birey olabilmesi hedeflenerek çocuğun bireysel özelliklerinin mümkün olabilecek en üst seviyede geliştirmesini hedefler. Montessori felsefesinin özünde mutlu ve üretebilen bireyler yetiştiren bir yaşam eğitimi bulunur.
Montessori felsefesine göre her çocuk bir bireydir. Çocukların özgürce seçme ve hareket etme özgürlüğü vardır. Çocuk yaptığı seçimin sorumluluğu alma yetisine de sahiptir.
Montessori eğitim modeli içinde çocuklar yarıştırılmazlar. Kazanan ve kaybeden yoktur. Bir hata yaptıkları zaman değerlendirmesini kendileri yaparlar ve ödüle yer verilmez. Çocuğa sınırsız tekrar özgürlüğü verilerek içsel motivasyonunu kazanması sağlanır.
Montessori eğitimi süresince geçirilen zaman son derece değerlidir. Eğitim süresince çocuklar yarışmadan kendi iç motivasyonları ile öğrenmeleri ise, öğrenme sürecinin en kıymetli basamaklarındandır.
Maria Montessori, günlük yaşam çalışmalarının meditasyon özelliği sonucu; çocuğun uysal bir davranış biçimi geliştirdiğini ve iç huzura kavuştuğunu söylemektedir. Montessori eğitimcisinin gözlemi sonucu gelişimini tamamlayan çocuk, sorumluluk duygusu taşıyan, işi seven, sorunlarla başa çıkabilen, güçlüklerden yılmayan, kendisi ve çevresiyle barışık bir kişilik geliştirmektedir.
Montessori Eğitiminin Temel İlkeleri ve Özellikleri
Montessori’nin ‘kendi kendine eğitim’ ilkesi, çocuğun keşfedilmesi ve özgürleştirilmesi yönündedir. Bu ilkeye göre her çocuk kendini eğitme gücüne sahiptir. Montessori eğitiminde öğretmenler, çocukların öğrenme sürecinde rehberlik eder ve destekler Öğretmen sınıf yöneticisinden çok rehber konumundadır. Öğretmenin bu noktadaki tek sorumluluğu; çocuğa uygun bir çevre ve amaçlar sağlamaktır.
Montessori felsefesinde ve Montessori eğitiminde çocuğun özgür olacağı bir ortam bulunur. Özel olarak hazırlanan bu ortama Montessori materyalleri yerleştirilir. Montessori sınıflarında herşey çocukların ihtiyacını bireysel olarak karşılayabileceği şekilde düzenlenmektedir.
Montessori eğitiminde çocuklar bireyseldir ve çocukların bireyselliğine önem verilir ve saygı gösterilir.
Montessori eğitiminde materyali seçme, materyalle çalışma süresini belirleme ve materyalle çalışması bittikten sonra toplayarak rafta materyal için hazırlanan bölüme koyma sorumluluğu çocuğa aittir.
Montessori eğitiminin odak noktasında çocuk bulunur ve çocuğa saygı esastır. Çocuklara fırsat verildiği takdirde kendi seçimlerini yaparak gerçekleştirirler ve içlerindeki potansiyeli fark ederek yüzeye çıkarırlar.
Montessori eğitiminde öğretmen pasif bir rehber görevi görür. Rehber, çocuğu yönlendirmez, ona sadece uygun materyaller sunar ve gelişimini izleyerek destekler.
Montessori Eğitimi Kaç Yaş İçin Uygundur?
Montessori eğitimi, genellikle 3 ila 6 yaş arası çocuklar için Montessori anaokulu veya Montessori okulu olarak uygulanmakla beraber eğitim anne karnında ve özellikle doğumdan itibaren başlayan bir süreçtir. Doğumdan sonra olan çocuğun psişik organları oluşur. Bu evrede çocuğun zekasal faaliyetleri, hareketleri, konuşma çalışmalarında ve duygularında gelişme görülür. Bu nedenle 0-3 yaş arası becerilerin ve bilincin yaratılması bakımından 3-6 yaş döneminden farklılık gösterir.
3- 6 yaş aralığı, çocukların öz bakım, dil, motor becerileri, sosyal etkileşim ve bağımsızlık gelişimi için en kritik dönemlerdir. Ancak Montessori eğitimi, ilköğretim ve ortaöğretim seviyelerinde de uygulanabilir. Montessori eğitiminin özelliği, çocukların kendi öğrenme hızlarına ve tarzlarına uygun olarak öğrenmelerine izin vermesidir. Bu nedenle, Montessori eğitimi her yaş grubuna uygun olarak tasarlanmıştır.
Montessori Eğitiminde 0 - 6 Dönemi
Montessori eğitimi 0 - 6 yaş arasındaki ilk yaşam evresinde özellikle 0 ile 3 yaş arası için bir alt evre ayrımı yapar ve bu evreye özel bir önem verir. Montessori eğitimi çocuğu bu bilinçsiz alt evre olan 0-3 yaş döneminde zihinsel ya da “psişik embriyo “ olarak tanımlar. Hamileliğin ilk 3 -4 ayında, insan embriyosunda bedensel organlar, sinir sistemi ve duyular oluşur. Ancak doğumdan sonra olan psiko embriyonik evrede ise çocuğun psişik organları oluşur. Bu evrede hareket ,konuşma, zeka ve duygularda gelişme görülür. Bu nedenle 0-3 yaş arası becerilerin yaratılması,bilincin yaratılması bakımından 3-6 yaş döneminden farklılık gösterir.
Çocukların zihinleri herşeyi absorbe etmektedir. Montessori eğitiminde zihin yardımı ile duyarlılıklarının yönetimi altında olan çocuk ,çevresel izlenimlerini etkin bir biçimde içselleştirir. Hareket, zeka, konuşma ve duygularını yavaş yavaş biçimlendirir.
Montessori eğitimine göre 0-3 yaş döneminde çocuk etkin bir biçimde çevresini araştırmaya ihtiyaç duyar. Erken dönemde çocuk bu şekilde ruhunu doyurmaya çalışır. Bu dönem içerisinde çocuğun farklı uyaranlar ile karşılaşması ve duyularını etkin bir biçimde kullanması onun zihninde yeni pencereler açar.
Gelişim basamaklarına ve duyarlı dönemlerine uygun materyaller ve yeterli uyaranların olduğu bir çevrede etkili iletişimle büyüyen çocuğun büyüme ve gelişme süreci de kaliteli olmaktadır.
Montessori Eğitiminin Odağında Ne Bulunur?
Montessori eğitiminin odağı, çocukların özgürce keşfetmelerine, özgüven, özerklik ve öz-disiplin geliştirmelerine odaklanır. Montessori eğitiminin odağında çocuk bulunmaktadır. Maria Montessori, çocukların kendi öğrenme yolculuklarını keşfetmelerine ve bu süreçte öğrenmelerine rehberlik edilmesi gerektiğine inanıyordu. Bu nedenle, Montessori eğitimi, çocukların kendi öğrenme hızlarına ve tarzlarına uygun olarak öğrenmelerine izin verir.
Montessori eğitiminin diğer önemli unsurları arasında, çocukların özgürce seçtikleri materyallerle çalışmaları, çocukların özgüven, işbirliği, etik, sosyal sorumluluk ve empati gibi becerilerini geliştirmeyi hedeflemesi yer alır. Ayrıca, Montessori eğitimi, doğal ve elle tutulur materyallerin kullanımını teşvik eder ve bu materyaller çocukların dokunarak, hissederek, gözlemleyerek ve keşfederek öğrenmelerine izin verir.
Montessori Eğitiminde Nasıl Oyuncaklar Bulunur?
Montessori eğitiminde oyuncaklar yerine özel olarak hazırlanan "öğrenme materyalleri" kullanılır. Her bir öğrenme materyali, diğer öğrenme materyalleri ile bir araya getirildiği zaman sonuç alınmaktadır. Bu materyaller, çocukların keşfetmelerine, deneyimlemelerine ve öğrenmelerine izin vermek için özel olarak tasarlanmıştır. Montessori materyalleri genellikle doğal malzemelerden yapılmıştır ve elle tutulur, somut ve gerçek hayatta kullanılan nesneleri taklit eder.
Montessori Materyallerinin Özellikleri Nelerdir?
“Eller zekanın organlarıdır, insan çevresine elleriyle sahip olur.” Maria Montessori
Montessori materyalleri montessori sınıflarındaki en önemli unsurdur. Montessori materyalleri doğal ve ahşap malzemeden yapılan özel olarak tasarlanmış materyallerdir. Çocukların duyularını uyarma amacı taşıyan bu materyaller sınıf içinde masa, sandalye, kitaplık ve bunun gibi birçok materyalde de kullanılmaktadır. Uyumlu estetik, çekici ve çocukların sevdikleri tarzda hazırlanan gerek sınıf içi materyaller gerek sınıfta kullanılan ders materyalleri ile çocuklar severek ve isteyerek okula gelirler.
Montessori materyalleri, oyuncaktan fazlasıdır ve birçok farklı beceriyi geliştirmek için tasarlanmıştır. Bu materyaller sayılar, harfler, renkler, şekiller, boyutlar, hacimler, ağırlıklar, matematiksel işlemler, dil becerilerini geliştirmek üzere özel olarak hazırlanmaktadır ve bu materyaller, çocukların kendi öğrenme hızlarına ve tarzlarına uygun olarak kullanılmak üzere tasarlanmıştır.
Montessori eğitiminde oyuncaklar yerine öğrenme materyalleri kullanılmasının nedeni, çocukların gerçek hayatta karşılaşacakları sorunlara hazırlanmalarına yardımcı olmaktır. Bu materyaller, çocukların somut bir şekilde öğrenmelerine izin vererek soyut kavramları daha iyi anlamalarına yardımcı olur.
Montessori eğitiminde deneme yanılma yoluyla, bir kişinin çocuğa öğretmesine göstermesine ya da doğru yaptığını söylemesine ihtiyaç kalmadan çocuğun kendi kendine deneyimlemesine ve keşfetmesine olanak tanınmaktadır.
Montessori eğitiminde çocuğun bulunduğu ortam onun boyu ve kas gücüyle orantılı olmalıdır. Bu çerçevede çocukların boyuna göre tasarlanmış kütüphaneler, masalar ve diğer araç gereçler oldukça işlevseldir.
Montessori Materyallerini Kullanma
Montessori materyallerini kullanma sınıf çocuk rehberi tarafından çocuklara tanıtılır. Bu tanıtım özel bir sunumla gerçekleşir. Her bir materyalin sınıf içi raflarda bir yeri bulunur. Bu sistem çocuklara düzen kazandırır.
Materyaller rafta bulunduğu bölümden alınıp, çalışıldıktan sonra yine ilk haline getirilerek geri konulmasına kadar olan tüm aşamaları içerir. Çocuk montessori materyali ile rehberden öğrendiği şekilde uygulayarak ve yeni fikirlerle geliştirir. Bunu yaparken dilediğince özgür olan çocuk, istediği süre ve tempoda çalışma yapabilir. Çünkü çocukların materyali kullanma esnasında zamanı değerlendirme süreleri birbirinden farklı olabilmektedir. Her çocuğun öğrenme hızı bir diğerinden farklı olduğundan yola çıkarak geliştirilen yöntemde, çocuklara yeterli süre verildiği zaman olayları ve durumları doğal ve kendi hızlarında öğrenebilmektedirler. Montessori eğitiminde çocuk acele ettirilmez ve çalışmasını bitirmesi anlamında baskı yapılmaz. Montessori materyalleri basitten karmaşığa soldan sağa ve somuttan soyuta doğru kendi etrafında yer almaktadır.
Montessori eğitiminde her materyalin kendine özgü bir zorluk derecesi bulunur ve özel, tek bir beceriye yönelik hazırlanmıştır. Tek bir özelliğin yalıtılmışlığı ilkesiyle, her materyal tek bir kavramı öğretir. Böylelikle çocuklar bir çok kavramla kafa karışıklığı olmadan sadece verilmek istenen kavramı alırlar.
Montessori Yönteminde Hayali Oyunlar Var Mıdır?
Montessori yöntemi, çocukların doğal merakını ve keşfetme isteğini destekleyen bir öğrenme yaklaşımı olduğu için Montessori sınıflarında hayali oyunlar yerine gerçekçi ve somut materyaller kullanılır. Montessori materyalleri, çocukların öz bakım becerileri, matematik, dil, sosyal etkileşim ve diğer konuları öğrenmelerine yardımcı olmak için tasarlanmıştır.Çocuğa gerçek deneyimler sunan bu eğitimde, gerçek hayatta kullanılan malzemelerin minyatür şeklinde olanlarına yer verilerek çocukların günlük yaşam becerilerini gerçekleştirebilmeleri sağlanır.
Montessori eğitiminde Montessori öğretmenleri, çocukların hayal gücünü ve yaratıcılıklarını desteklemek için doğal materyaller ve sanat etkinlikleri gibi araçları kullanmaktadırlar ancak sadece somut materyaller bulunmaz. Somut oyuncaklarla birlikte, hayali oyunlara da yer verilmektedir.
Montessori Eğitim Modelindeki Temel Yaklaşım Nedir?
Montessori eğitim modelindeki temel yaklaşım, çocukların kendi öğrenme yolculuklarını özgürce keşfetmelerine, özgüven, özerklik ve öz-disiplin geliştirmelerine odaklanmaktadır.
Maria Montessori'nin yaklaşımı, çocukların doğal olarak meraklı ve keşfetmeye istekli olduklarını kabul eder ve bu nedenle öğrenmeyi onların doğal eğilimlerine uygun hale getirir. Montessori eğitim modelindeki temel yaklaşım her çocuğun kendine özgü bir öğrenme yeteneğinin olduğudur. Her çocuk özeldir ve hiçbir çocuk birbiriyle kıyas edilemez. Çocuk yeteneğine ve ilgisine ayrıca öğrenme hızına göre hangi öğrenme materyalleri ile vakit geçireceğine kendi karar verir.
Montessori eğitimi, çocukların farklı öğrenme stillerine uygun olarak öğrenmelerine izin verir. Çocuklara somut materyaller sunularak soyut kavramları anlamaları kolaylaştırılır. Çocuklar, kendi öğrenme hızlarına ve öğrenme stillerine uygun olarak ilerleyebilirler ve kendi öğrenme süreçleri içerisinde kendilerine güven duymayı öğrenirler.
Montessori eğitim modeli temel olarak çocuklara özerklik, özgüven ve sorumluluk duygusunu kazandırmayı hedefler. çocuklar, kendi öğrenme hedeflerini belirleyerek, kendi öğrenme yolculuklarına yön verirler. Montessori eğitimi ile çocukları empati, işbirliği, etik ve sosyal sorumluluk gibi becerilerini de doğal öğrenme ortamı içinde geliştiriler.
Montessori Eğitiminde Çocuk Kazanımı Nedir?
Montessori eğitiminde çocuk kazanımı oldukça fazladır. Öncelikle montessori eğitimi alan bir çocuk özgüvenli ve bağımsız bir birey olmanın ilk adımlarını atar. Bu eğitim yöntemi, çocuklara kendilerine güven duymayı ve bağımsızlığı öğretmeyi amaçlar. çocuklarda öz-düzenleme ve disiplin konusunda beceriler kazandırır. Çocuklar, kendi işlerini kendileri seçer ve yaparlar.çocuklar kendi başlarına öğrenirler ve bu da onların özgüvenini artırarak öz-düzenleme ve sorumluluk duygularını geliştirir
Montessori’ye göre çocukların yaptıkları bedensel faaliyetler, onların zihinsel gelişimlerine etkisi oldukça fazladır. Bu nedenle, çocuklarda hareket onun için oldukça kıymetlidir. Montessori’ye göre; dış dünya ile iletişime organlar sayesinde geçilir. Çocuklar da dış dünya ile hareketleri üzerinden ilişkide bulunur ve dış dünya ile bağlantılarında soyut düşünceler oluşturmaya başlarlar. Bu çerçevede çocuklar kendilerini dünya karşısında dile getirmeye başlayabilirler.
Montessori eğitimi çocukların kendi kendine öğrenme becerileri geliştirilir. Öğrenme becerilerin geliştirilmesi yaparak yaşayarak olmaktadır. Bu, onların öğrenme sürecine daha aktif bir şekilde katılmalarını ve sorumluluk almalarını sağlar.
Montessori eğitimi çocuklerin problem çözme becerilerini kazanmalarını ve bu beceriyi geliştirmelerini sağlar. çocukları farklı sorunları çözerler ve böylece farklı durumlarda yaratıcı düşünme becerilerini geliştirerek sorunların üstesinden daha rahat gelirler.
Montessori eğitimi, çocuklerin birlikte çalışma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olarak onların işbirliği içinde ekip çalışmaları yapmalarına olanak sağlar. Dolayısıyla çocukların sosyal becerilerinin gelişmesine yardımcı olur. çocuklar ekip çalışmaları ile birbirleriyle daha fazla etkileşim içinde bulunurlar. kendi işlerini seçerken ve yaparken birbirleriyle etkileşime geçerler. Bu da, çocukların sosyal becerilerini geliştirir ve ileriki dönemlerde diğer insanlarla ilişkilerini güçlendirmelerini sağlar.
Montessori eğitimi, çocuklara kendine güven duygusu kazandırır. çocuklar, kendi işlerini yapmak için gerekli becerileri öğrenirler ve başarılı olduklarında kendilerine olan güvenleri artar. Ayrıca kendi işlerini seçer ve yaparlar. Bu da, çocukların bağımsız olma becerilerini geliştirir.
Montessori eğitimi, çocuklarda öğrenme merakı kazandırır. çocuklar, kendileri öğrenmek istedikleri konuları seçerler ve öğrenmeye istekli hale gelirler. Ayrıca Montessori eğitimine dahil olan çocuklar, farklı materyalleri kullanarak öğrenmeyi keşfederler ve bunu yaparken de öğrenmeye olan ilgileri artar. Montessori eğitimi, çocukların merak duygularını ve keşif arzularını besler. Böylece çocukların, yaratıcılıklarını kullanarak yeni şeyler keşfedebilirler.
Montessori eğitimi çocuklara farklı materyalleri kullanarak sayılar, harfler ve kelimelerle etkileşime girmelerini, dil ve matematik becerilerini daha kolay bir şekilde kazanmalarına yardımcı olur.Bir çalışmanın farklı aşamalarındaki mantıksal sırayı kavrarlar. Çocuklar Montessori eğitimi ile matematik, duyu ve evrensel düşünme ve okuma yazma için akademik eğitime ön hazırlık yapmış olurlar.
Montessori eğitimi, çocukların farklı materyalleri kullanarak sanatsal projeler ve diğer yaratıcı aktiviteler gerçekleştirmelerini sağlayarak sanatsal ve yaratıcı becerilerini geliştirmelerini sağlar. Çocuklar hareket koordinasyonlarını kontrol etmeyi, odaklanarak çalışmayı, sabırlı olmayı ve olay sıralamasını öğrenirler.
Montessori eğitimi çocukların kendilerini keşfetmelerine ve özgürce öğrenmelerine olanak tanıyan bir eğitim yöntemidir. Bu özellikleriyle çocukların bireysel potansiyellerini geliştirmeye yardımcı olur ve onları özgüvenli, bağımsız ve sorumlu bireyler haline getirir. Çocuklar kendi sınırlarını ve yeterliliklerini geliştirmeyi öğrenirler. Bu şekilde kendi üretkenliklerinin ve güçlerinin farkına varırlar.
Tüm bu faydaların yanı sıra, Montessori eğitimi çocukların öğrenme stilini ve hızını da dikkate alır. Bu nedenle, çocukları daha etkili ve verimli bir şekilde öğrenirler.
Montessori Eğitiminde Öğretmenin Pozisyonu Nedir?
“Çocuğa olan ilgimiz ‘ona bir şeyler öğretme’ hevesiyle değil ama onun içinde yanan ve
zekâ denilen ışığın sürekli yanmasını hedefleyerek olmalıdır.”
Maria Montessori
Montessori eğitiminde öğretmenin pozisyonu geleneksel sınıflarda olduğundan farklıdır. Montessori öğretmenleri, çocukların öğrenme sürecinde rehberlik eden ve destekleyen bir rol oynarlar. Öğretmen sınıf yöneticisinden çok rehber konumundadır. Çocukların kendilerine öğrenmek istedikleri konuları seçmesine ve kendi hızlarında ilerlemesine izin verirler. Çocukların bu öğrenme sürecinde aktif bir rol oynamalarını sağlarlar ve kendilerine özgü potansiyellerini keşfedip geliştirmelerine yardımcı olurlar.
Montessori yaklaşımına göre çocuklara yapılabilecek yardım, işin çocuklar yerine yapmak değildir. Montessori eğitiminde çocuğun kavrayabileceği şekilde işin nasıl yapılacağını anlatmak, ona göstermek ve çocuğun denemesine izin vermekle sınırlı olmalıdır. Örnek verilecek olursa; elinde bir bardak su olan bir çocuğa yapılabilecek yardım, suyu onun yerine taşımak değildir.Öğretmen çocuğun suyu kendi başına taşıyabilmesi için ona rol model olur ve bu eylem için alan açar.
Montessori öğretmenleri, sınıftaki çocukların ilgi ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş öğrenme planları oluştururlar. Öğretmenler, çocukların gelişimini izler ve onların ilerlemesine uygun olarak materyal ve etkinlikler sağlarlar. Montessori öğretmenleri, çocukların öz-düzenleme becerilerini ve sorumluluk duygusunu geliştirmelerine yardımcı olurlar. Bu anlamda onlara destek ve rehber olarak olarak yol gösterici olurlar.
Montessori Yöntemin Temeli Oyun Mudur?
Montessori yöntemin temeli çocukların doğal olarak öğrenme süreci içinde bulundukları ‘oyun’dur. Montessori eğitiminde öğrenme, çocukların ilgi alanlarına ve öğrenme stillerine uygun bir şekilde ilgi çekici ve etkileşimli bir şekilde sunulur. Bu, çocukların öğrenme sürecinde aktif bir rol oynamalarına izin verir.
Montessori eğitiminde materyaller, oyun araçlarından çok öğrenme araçlarıdır. Montessori materyalleri, çocukların kendi kendilerine keşfetmelerini sağlar ve çocuklerin öğrenme sürecinde etkin bir şekilde kullanmalarını sağlar. Montessori eğitimi, çocukların öğrenme sürecindeki ilgi, merak ve keşifleri dikkate alarak, öğrenme materyallerini seçer. Bu nedenle, Montessori eğitimi çocuklerin öğrenme sürecine daha bütünsel ve kişiselleştirilmiş bir yaklaşım sunar.
Oyun, basit bir eylem değildir. Özellikle çocuklar için oyun göründüğünden çok daha karmaşık bir olgudur. Piaget'e göre oyun bir uyumdur.
Oyun,.Montessori eğitim sistemine göre çocuğun işi olarak nitelendirilmektedir. Okul öncesi dönemde çocuklar hemen her şeyi oyunlaştırır, bu şekilde anlam kazandırarak kendini bir bakıma geleceğe hazırlar. Montessori eğitimi temel olarak, öğrenmenin çocuklerin ilgi ve meraklarına uygun ve etkileşimli bir şekilde sunulduğu bir öğrenme yaklaşımıdır ve bu yaklaşımda oyunun yeri hiç şüphesiz son derece büyüktür.
Oyun, çocuğun bilişsel gelişim, fiziksel gelişim,dil gelişimi, psikomotor gelişim, duygusal ve sosyal gelişim olarak tüm gelişim alanlarını desteklemektedir.
Oyun çocukların zamanın büyük bir bölümünü kaplar ve çocuklar içinde yaşadığı dünyayı, çevresindeki insanları oyun ile tanır ve anlamlandırır. Bu bakımdan oyun sevgiden sonra gelen ve çocukların sağlıklı gelişmeleri ve kişilik kazanmaları için en önemli duygusal doyumdur. Oyun oynayan çocukların gelişimi daha çabuk ve sağlıklı olmaktadır. Oyun, gerçek dünya ve hayal dünyası arasındaki bir köprüdür ve çocuğu gerçek hayata hazırlar.
Montessori Eğitiminde Çocukların Yaş Grupları Nelerdir? Tüm Çocuklar Aynı Sınıflarda Mı Derse Girer?
Montessori eğitiminde çocuklar yaş grupları olarak karışık sınıflarda bulunabilirler. Bu eğitim anlayışına göre farklı yaşlardaki çocukların aynı sınıf ortamında olmasında bir sakınca bulunmamaktadır. Ancak çocukların yaşları arasında bariz bir yaş aralığı bulunmaz. Şöyle ki, Montessori okullarında, 2,5 ila 6 yaş arasındaki çocuklar, 6 ila 9 yaş arasındaki çocuklar ve 9 ile 12 yaş arasındaki çocuklar da birlikte bulunabilir.. Montessori eğitiminde çocuklar yaşlarına göre ayrı ayrı sınıflara alınmaz. Birbirine yakın yaş gruplarındaki çocuklar etkileşime girerek birbirlerinden gözlemleme yoluyla öğrenebilirler.
Montessori eğitiminde, çocukların yaş gruplarına göre değil, ilgi ve yeteneklerine göre eşleştirildiği sınıflar bulunur. çocukların yetenek ve ilgilerine göre eşleştirildiği sınıflarda çocukların, öğrenme sürecinde kişiselleştirilmiş bir yaklaşım yakalar. Böylece Montessori Eğitim Yaklaşımı her çocuk nin kendi öğrenme hızına ve öğrenme stiline göre ilerlemesine olanak tanır.
Montessori eğitiminde çocukların farklı yaş grupları arasındaki etkileşim teşvik edilmektedir. Bu anlamda yaşça küçük olan çocuklar, daha büyük çocukların model alınabilecek davranışlarını gözlemleyebilir ve daha büyük çoçuklar de yaşça daha küçük çocuklara yardımcı olabilir. Bu anlamda Montessori eğitimi her çocuk nin öğrenme sürecinde kişiselleştirilmiş bir yaklaşım sunarak farklı yaş grupları arasındaki etkileşimi de teşvik eder.
Montessori Yaklaşımı Çocuğun Özgüven Kazanması Sağlar Mı?
Montessori yaklaşımı çocukların özgüven kazanmasına yardımcı olmaktadır. Asıl olarak Montessori eğitimi, çocukların özgür iradelerine saygı duyulması, öz-yönetim, özgüven, ve kişisel sorumluluk kazanmaya odaklanır. Bu, çocukların kendilerine güvenmelerini sağlar ve öğrenme sürecinde daha fazla girişimci olmalarına ve sorumluluk almalarına yardımcı olur. Küçük yaşlardan itibaren bağımsızlık duygusunun kazandırıldığı bu yöntem ile her çocuk kendi hızında öğrenir.
Montessori eğitiminde, çocukların kendi kendilerine öğrenmeyi ve keşfetmeyi öğrenirler. Bu süreçte, çocukluk materyalleri keşfederler ve kendilerine rehberlik edebilmeleri için öğretmenleri tarafından desteklenirler. Bu şekilde çocukları, kendi öğrenme hızlarında öğrenebilirler ve bu özgürlük, özgüvenlerini artırabilirler.
Montessori eğitimi çocukların kendilerini ifade etmeleri ve fikirlerini açıklamaları için fırsatlar sunmaktadır. çocukların, sosyal becerilerini geliştirir, artırır ve diğer çocuklarla işbirliği yapmayı öğrenir. Montessori yaklaşımı işbirliği çalışmaları ile çocukların özgüven kazanmasına yardımcı olur. çocukların kendi kendilerine öğrenmeyi öğrenmeleri ve kendi öğrenme hızlarında ilerlemeleri, bu eğitimi alan çocukların özgüvenlerini artırmaktadır.
Montessori Anaokulunun Özellikleri Nelerdir?
Montessori anaokulu, çocukların Montessori eğitim yöntemi ile tanıştığı ve keşfettiği bir öğrenme ortamı sağlar.
Montessori anaokulu, çocukların kendi öğrenme süreçlerinde özgür iradelerine saygı duyar ve çocukların özgürce seçim yapmalarına olanak tanır.
Her çocuğun kendine özgü öğrenme hızına ve stiline sahip olduğunu kabul eden Montessori Anaokulu, çocuklara bireyselleştirilmiş öğrenme fırsatları sunar. Bu anlamda Montessori anaokulu, çocukların keşfetmeleri ve öğrenmeleri için doğal ve gerçek materyaller kullanır. Bu materyaller, çocuklerin 5 duyusuna hitap eder ve duyularını kullanarak öğrenmelerine yardımcı olur.
Montessori anaokulunda öğretmenler, çocukların keşfetmelerine ve öğrenmelerine yardımcı olmak için onlara rehberlik eder, onların özgür iradesine saygı duyar ve çocukların kendi kendilerine öğrenmelerini teşvik eder.
Montessori anaokullarında, farklı yaş gruplarındaki çocuklar birlikte öğrenirler. çocukları farklı yaştaki diğer çocuklarla etkileşimde bulunarak günlük hayatın doğal akışı içinde öğrenirler.
Montessori anaokulunda çocukların kendi kendilerine keşfetmeyi ve öğrenmeyi öğrenirler. Bunu yaparken diğer çocuklarla işbirliği yaparlar. İşbirliği, çocuğun sosyal becerilerinin gelişmesinde etkili bir yöntemdir. Montessori anaokulu çocukların öğrenmeye odaklanmasını teşvik edici materyallerle çevrilidir. İşbirliği içinde yapılan çalışmalarda çocukların özgüvenleri de gelişir, kendilerine olan güvenleri artar. Bu anlamda Montessori anaokulu çocukların özgür iradelerine saygı duyar ve onlara bireyselleştirilmiş öğrenme fırsatları sunar.
Montessori Eğitimi Çocukların Akademik Gelişimi Destekleyerek, Çocuğun Çevresi İle Etkileşimini Artırmak Üzerine Kurulmuştur
İtalyan doktor ve eğitimci Maria Montessori tarafından geliştirilen bir eğitim yöntemi olan montessori eğitiminde, Montessori anaokulları, bu yönteme uygun olarak tasarlanmıştır ve çocukların özgürce keşfetmelerine, öğrenmelerine ve kendilerini geliştirmelerine olanak tanır. Montessori anaokullarının en temel özelliği çocukların erken yaşlarda konsantrasyonu yüksek, ne istediğini bilme ve inisiyatif kullanabilme konularında olumlu özellikler kazanmalarını sağlamaktır.
Okul öncesi dönemde çocuğun öğrendiği her yeni bilgi ve deneyim, onun geleceği için sağlam temel oluşturmaktadır. Montessori eğitim modeline göre çocuğun gelişimi doğum ile başlar, okulöncesi erken dönemde devam eder ve ilköğretim ikinci kademeye kadar desteklenir. Montessori eğitimi çocukların akademik gelişimi destekleyerek, çocuğun çevresi ile etkileşimini artırmak üzerine kurulmuştur.
Montessori eğitimi, çocukların kendi kendine öğrenmelerine odaklanır. Çocukların merak ve ilgi duydukları alanlara yönelmelerine izin verilir ve öğrenme süreci bu şekilde ilerler. Çocuklar bu süreç içinde özgürce hareket edebilirler ve kendi başlarına karar verebilirler. Çocuklar, kendi öğrenme hedeflerini belirleyebilirler, bu hedeflere ulaşmak için zaman harcayabilirler ve rahatlıkla çalışabilirler.
Çocukların öz-düzenleme becerilerini geliştirmeye yardımcı olan Montessori eğitiminde çocuklar sınıf içindeki materyalleri kullanarak kendi öğrenme süreçlerini planlayabilirler. Çocuklar özel olarak hazırlanan doğal ve sıradışı materyallerle öğrenirler. Bu materyaller, çocukların dokunarak, hissederek ve deneyimleyerek öğrenmelerini sağlar. Bireysel eğitimi destekleyen yapısıyla öne çıkan bu eğitim sisteminde her çocuk, kendi öğrenme hızına ve ilgi alanlarına göre çalışır. Birbirine yakın yaş gruplarından çocukların bir topluluk içinde öğrenmelerine olanak tanıyan Montessori eğitiminde çocuklar, birbirleriyle işbirliği yaparak öğrenirler ve birbirlerine yardım ederler. Çok dilli eğitimi destekleyen bir yapısı da bulunan eğitim sisteminde, çocuklar, farklı dilleri öğrenerek kültürler arası anlayışı da geliştirirler.
Montessori anaokulları, çocukların kendilerini keşfetmelerine ve özgürce öğrenmelerine olanak tanıyan bir eğitim yöntemidir. Bu özellikleriyle çocukların bireysel potansiyellerini geliştirmeye yardımcı olur ve onları özgüvenli, bağımsız ve sorumlu bireyler haline getirir.
Montessori Anaokulunun Diğer Anaokullarından Farkı Var Mıdır?
Montessori anaokulu diğer anaokullarından farklılık gösterir. Montessori eğitimi, öğrenme sürecini çocuk merkezli bir şekilde tasarlamayı amaçlar ve çocukların özgürce keşfetmelerine ve öğrenmelerine olanak tanır. Montessori eğitim yöntemi aslen çocukların öz-düzenleme becerilerini geliştirmelerine, bireysel öğrenme hızına uygun olarak çalışmalarına, çok dilli eğitim almalarına ve doğal materyallerle öğrenmelerine olanak tanır. Montessori anaokullarında montessori eğitmenleri rehber pozisyonundadır, diğer anaokullarında ise öğrenme süreci genellikle öğretmen merkezlidir, öğretmenler tarafından belirlenen müfredatlar ve ders programları takip edilir.
Montessori eğitimi, çocukların öğrenme sürecini sadece sınıf ortamıyla sınırlamaz. Montessori anaokulları, çocukların doğal ortamlarda öğrenmelerini de destekler. Çocuklar bahçede bitki örtüsünü inceleyerek, hayvanları gözlemleyerek, doğal malzemelerle oynayarak ve dış mekanda etkinlikler yaparak dokunarak ve hissederek öğrenmelerini gerçekleştirirler. Montessori anaokullarının diğer anaokullarından farklı bir özelliği de öğrenme materyalleridir. Montessori materyalleri, özel olarak tasarlanmış doğal malzemelerden yapılır ve çocukların dokunarak, hissederek ve deneyimleyerek öğrenmelerini sağlar. Bu materyaller, çocukların el-göz koordinasyonunu geliştirmeye, problem çözme becerilerini geliştirmeye ve soyut kavramları somut bir şekilde anlamalarına yardımcı olur.
Maria Montessori Sözleri
“Çocuğa olan ilgimiz ‘ona bir şeyler öğretme’ hevesiyle değil ama onun içinde yanan ve zekâ denilen ışığın sürekli yanmasını hedefleyerek olmalıdır.”
“Çocuklara çok küçük yaşlardan itibaren üzerinde yaşadığımız dünyanın sadece bize ait olmadığını, bu sebepten kaynakları kullanırken diğer canlılarla birlikte paylaştığımızı unutturmalıyız. İnsanoğlu üzerinde yaşadığı gezegenin en akıllı canlısı olmanın sorumluluğunu unutmamalıdır.”
“Çocuğun eline koymadığınız şeyi aklına koyamazsınız.”
“Hayatın en önemli dönemi üniversite çalışmaları değil, doğumdan altı yaşa kadar olan süredir. Çünkü bu, bir çocuğun gelecekte olacağı yetişkini inşa ettiği dönemdir. Sadece zeka değil, insanın bütün mümkün becerileri bu dönemde oluşur. Hiçbir yaşta çocuk, zekice bir yardıma, bu dönemde olduğu kadar ihtiyaç duymaz.”
“Bilimsel araştırmalar göstermektedir ki eğitim, öğretmenin verdiği bir şey olmaktan çok bireyin kendisi tarafından yürütülen doğal bir süreçtir ve dinleyerek değil içinde bulunulan çevrede bireyin kendi yaşantıları sonucu elde ettiği deneyimlerle kazanılır. Eğitimci ancak bu muazzam doğal sürece yardımcı olabilir. Bu yardımı sayesinde, insan ruhunun özgürleşmesine tanıklık eder. Olayların ve olanların kurbanı olan bir nesil yerine, insanlığın geleceğine şekil verebilen hayat görüşüne sahip yeni bir neslin doğmasını sağlarlar.”
“Eller zekanın organlarıdır, insan çevresine elleriyle sahip olur.”
MONTESSORİ EĞİTİMİ NEDİR
MONTESSORİ HAKKINDA HER ŞEY